Nieuws

23 juni 2016

Meer tijd voor kwaliteit

Multichannel en crosschannel hebben zich ontwikkeld tot omnichannel retailen. Deze vorm van retailen heeft uiteraard gevolgen voor de bedrijfsvoering van wholesalers. Er wordt verkocht via meerdere kanalen die naadloos in elkaar overgaan. Alle informatie op die kanalen moet correct en up-to-date zijn. Om dit te bereiken moeten veel onderdelen van de bedrijfsvoering op elkaar worden afgestemd. Voorraadadministratie is hier een belangrijk onderdeel van.

Door: Carel Smulders

Als wholesaler heb je te maken met verschillende afzetkanalen, denk hierbij bijvoorbeeld aan brand stores, retailers, consignatie, B2B webshop, B2C webshop et cetera. De consument maakt geen onderscheid in deze kanalen. Hij of zij heeft een behoefte en wil deze ingevuld zien. Met de huidige technieken maakt de consument, zonder het te beseffen, gebruik van alle beschikbare kanalen. Verschil tussen online voorraad en fysieke voorraad in de winkel maakt de consument niet uit. Voor de wholesaler vraagt dit echter een goede organisatie van de voorraad.

Om wholesale, retail en e-commerce als één wereld te kunnen benaderen, speelt automatisering een grote rol. Dát is de sleutel om wholesale, retail en e-commerce te integreren. Je kunt van huis uit een wholesale bedrijf zijn, maar inmiddels heb je ook een retail en e-commerce tak en ook hier wil je alles over weten. Des te groter deze business wordt, des te meer de behoefte groeit om de wholesale, retail en e-commerce werelden te integreren.

Inzicht in de voorraad is hierbij het belangrijkste: welke items gaan het snelst? Welk kanaal en welke klant doet het goed? Maar natuurlijk ook: welke items lopen niet goed en hangt dit samen met het type verkoopkanaal? Je wilt schuiven met je voorraad, flexibel zijn en ervoor zorgen dat alle kanalen de optimale voorraad hebben. Het fijne van zo’n integratie is dat je uniformiteit van data krijgt. Er is één klantnummer en één artikelnummer. Dat is een enorme efficiencyslag, want je weet meteen waar een artikel ligt en hoe je het maximaal beschikbaar kunt stellen aan klanten, verkoopkanalen en consumenten. Hierdoor minimaliseer je het aantal nee-verkopen.

Een dergelijk systeem moet voor jóu werken. Daarmee win je niet alleen tijd, maar geef je jezelf ook meer ruimte om de kwaliteit van producten of rapportages te waarborgen en je collecties beter aan te laten sluiten op de vraag. Je krijgt meer tijd voor kwaliteit omdat je je binnen de organisatie focust op belangrijke zaken en niet meer wordt tegengehouden door inefficiëntie van processen. Software dat de integratie van wholesale, retail en e-commerce faciliteert, draagt bij aan realisatie van business doelstellingen. Hierdoor is de handrem eraf en kun je enorm snel ontwikkelen.

Terug naar overzicht
Deel dit bericht
Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
en ontvang de laatste nieuwsupdates.

Wilt u meer weten?

Neem vrijblijvend contact met ons op.

Contactinformatie