Nieuws

26 april 2017

Winkelkengetallen: welke cijfers gebruikt u om uw onderneming effectief te sturen?

Veel fashion retailers hebben een voorkeur voor zoveel mogelijk productwisselingen op hun winkelvloer. Nieuwe items trekken de aandacht: winkelend publiek neemt immers het liefst de laatste mode mee naar huis. Trends en collecties wisselen elkaar steeds sneller af, niet in de laatste plaats door webshops en sociale media waar de consument dagelijks een flinke hoeveelheid nieuwe producten en fashion trends te zien krijgt. Als fashion retailer moet je daarop kunnen inspelen om de aandacht te kunnen vasthouden. Dat betekent dat doelgericht sturen op betere resultaten noodzakelijk. Of u nu één winkel heeft, of meerdere. En of u nu wel of geen webshop heeft. Goede kengetallen zijn daarbij onmisbaar. Maar waarom zijn die kengetallen eigenlijk zo belangrijk?

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Rob Asveld, Productmanager Winstore bij ACA.

Keuzes maken op basis van winkelkengetallen

Kengetallen zijn voor uw bedrijf de belangrijkste cijfers die u als ondernemer moet kennen. De reden daarvoor is redelijk simpel: omdat ze u de meest geconcentreerde informatie geven over uw bedrijf en bedrijfsactiviteiten. Zo kunt u bekijken wat de trends in uw bedrijf zijn, of welke investeringen verstandig zijn. Want wat zijn de hardlopers en de slow-movers? Wat is de omloopsnelheid van uw voorraad? Wat betekent dat in het geval van kortlopende seizoenscollecties? En welke keuzes maakt u als het aankomt op voorraad en de verkoop van restanten?

Daarnaast kunt u kengetallen gebruiken om uw leveranciers te beoordelen. Veel ondernemers richten zich voornamelijk op het genereren van omzet en hoewel dat zeker belangrijk is, is een goed brutowinstniveau van nóg groter belang. U kunt de omzetontwikkeling namelijk alleen op waarde schatten wanneer ook de gerealiseerde brutowinstmarge bekend is. Lagere prijzen leiden wellicht tot meer omzet, maar door een lagere brutowinst kan uw bedrijfsresultaat lager uitvallen. Het is duidelijk: het sturen op cijfers is het enige juiste antwoord om de komende jaren een hoger rendement te realiseren voor uw onderneming.

Dashboard Winstore Online, de nieuwste versie van onze Winstore oplossing.

Een helder overzicht

Veel retail ondernemers baseren hun keuze voor een automatiseringspakket vaak op prijs. Maar levert ‘de laagste prijs’ u ook daadwerkelijk iets op? Want wat heeft u nu écht nodig om uw business effectief en efficiënt te laten opereren? Welke KPI’s zijn belangrijk en hoe kunt u hierop sturen? Onze oplossing Winstore / IPOS voorziet u eenvoudig en overzichtelijk van alle benodigde winkelkengetallen waarop u uw bedrijf en collectie kunt sturen. Denk aan kengetallen per model of serie, zodat u snel kunt anticiperen. Of denk aan informatie op managementniveau: vergelijk merken of artikelgroepen met elkaar, zodat u een helder overzicht heeft over de situatie van uw bedrijf.

Met onze jarenlange ervaring in de fashionbranche weten we welke cijfers en bedrijfsprocessen onmisbaar zijn om uw winst te maximaliseren. Wij adviseren u daar graag bij en kijken samen met u naar welke oplossing het beste bij u past. Of het nu gaat om een eenvoudig voorraadinformatiesysteem met kassa of om een geavanceerd automatiseringssysteem dat de integratie van verschillende bedrijfsonderdelen en verkoopkanalen faciliteert.

Verder praten of meer informatie over wat ACA voor u kan betekenen? Neem dan contact op met Rob Asveld, Productmanager Winstore, per e-mail via rob@aca.nl of telefonisch via 06 - 53492993.

Terug naar overzicht
Deel dit bericht
Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
en ontvang de laatste nieuwsupdates.

Wilt u meer weten?

Neem vrijblijvend contact met ons op.

Contactinformatie