Filters
Favorieten

Je hebt nog geen favorieten toegevoegd.

XPRT: nieuwe oplossing, vertrouwde omgeving

XPRT: nieuwe oplossing, vertrouwde omgeving

Afscheid nemen van iets waar je goede herinneringen aan bewaart is niet altijd even makkelijk. Aan de andere kant staat afscheid nemen ook voor vernieuwing. En dat is iets waar we bij ACA Fashion Software dagelijks mee bezig zijn.

Vaarwel Retailium

Sinds ik als Accountmanager kwam werken bij ACA, in 2017, ben ik veel bezig geweest met de transitie van Retailium naar XPRT binnen onze gebruikersgroep. Door de switch van het NAV2009 platform naar Microsoft Dynamics NAV2016, gecombineerd met de doorontwikkelingen en nieuwe functionaliteiten binnen XPRT, profiteren onze klanten van een gebruiksvriendelijker systeem dat verder geoptimaliseerd is voor de fashion branche dan voorganger Retailium. 
 
Inmiddels nadert de datum waarop Microsoft stopt met de ondersteuning van NAV2009 (15 januari 2020). Alhoewel de wereld niet vergaat na die datum, streeft ACA ernaar om alle resterende Retailium omgevingen eind 2020 te hebben gemigreerd naar XPRT. Het einde van het Retailium tijdperk is hiermee aangekondigd, wat bij sommigen van ons enig sentiment oplevert. 

Hallo XPRT!

Voor mij is dat anders. Toen ik bij ACA kwam werken was de uitfasering van Retailium al ingezet en hoewel diverse klanten er nog steeds naar tevredenheid mee werken, was ik direct veel enthousiaster over XPRT. 
 
De look and feel is in lijn met de Microsoft Office-applicaties waarmee ik al gewend was te werken. Voor mij als nieuwkomer was het daarom makkelijker om door het pakket heen te navigeren. Daarnaast was het voor mij niet te begrijpen hoe onze klanten met Reporting Services kunnen werken en subscriptions aanmaken op de Retailium manier, wetende dat de Reporting Manager in XPRT vele malen sneller en eenvoudiger werkt. Ook de modules die ontwikkeld worden in XPRT, zoals het automatisch matchen van inkoopfacturen en de uitgebreide WMS-koppeling met de Scansuite van ICS, hebben het voor mij makkelijk gemaakt om afscheid te nemen van Retailium en XPRT te omarmen. 

De rol van Accountmanager

De migratie van Retailium naar XPRT is niet een kwestie van “even een update draaien” en weer doorgaan met waar we mee bezig waren. Het ligt toch iets gecompliceerder. De technische fundering (NAV2016) verschilt dusdanig van die van Retailium, dat een overgang in projectvorm wordt gerealiseerd door ACA. 

Voor een migratie naar XPRT stellen we een projectteam samen bestaande uit twee ontwikkelaars, een system engineer en een logistiek en (mits van toepassing) financieel consultant. Een projectleider stuurt het projectteam aan en stemt alle werkzaamheden af met de projectleider aan de klantzijde. Nadat de key users van XPRT getraind zijn en het testen binnen de testomgeving is afgerond, wordt de datum van livegang gepland, die vervolgens wordt begeleid door onze consultants. 
 
Een goede voorbereiding is het halve werk, dus voorafgaand aan een dergelijk project inventariseert onze binnendienst wat er per klant voor nodig is om tot een soepele migratie te komen. Omdat iedere Retailium-omgeving klantspecifiek is ingericht en vaak de nodige maatwerken bevat, is deze inventarisatie nodig om tijdens de uitvoering weer tot een klantspecifieke XPRT-omgeving te komen.
Uiteindelijk komt er een voorstel uit dat ik als Accountmanager bespreek met onze klanten. Hierin vind ik het belangrijk dat de verwachtingen overeenkomen met het uiteindelijke resultaat en dat onze klanten een stap vooruit zetten in de automatisering van hun organisatie. Efficiency en omnichannel toepassingen zijn in toenemende mate van belang in het huidige retaillandschap en XPRT speelt daar een prominente rol in. 
 
Wil je ook de stap naar XPRT maken? Vraag dan een voorstel aan bij binnendienst@aca.nl en we nemen snel contact met je op om een afspraak in te plannen!

Voor meer informatie over cookies het wijzigen van je cookie instellingen verwijzen wij je door naar ons privacy statement en de cookie instellingen.