Filters
Favorieten

Je hebt nog geen favorieten toegevoegd.

Covid-19: 5 tips voor ondernemers tijdens de winkelsluiting

Covid-19: 5 tips voor ondernemers tijdens de winkelsluiting

Sinds 15 december zijn alle niet-essentiële winkels gesloten, in ieder geval tot 19 januari. Dit heeft grote impact op alle winkels, in dit toch al uitdagende jaar. We zien ook veel creativiteit en aanpassingsvermogen bij ondernemers en geven graag 5 tips mee voor deze periode.

1. Bezorgservice en betalen via Openstore / LIV’

Veel ondernemers bezorgen de (online) aankopen van lokale klanten inmiddels zelf bij de klant thuis. De klant kan de aankoop vooraf betalen of aan de deur middels een Tikkie, een betaalverzoek via jouw eigen bank, of een mobiel betaalautomaat. Om dit correct te kunnen boeken, kan je op Storecenter web een nieuw betaalmiddel aanmaken, bijvoorbeeld Tikkie of een betaalverzoek via je eigen bank. Stuur dit Tikkie, of betaalverzoek vervolgens via Whatsapp of e-mail.

Maak je gebruik van onze LIV’ cloud kassa en heb je een mobiel apparaat zoals een tablet mét internetverbinding en optioneel een bluetooth scanner, dan heb je tevens de mogelijkheid deze betaling aan de deur op de kassa af te handelen en de klant de kassabon direct digitaal te mailen*. Hiervoor is het belangrijk dat je op Storecenter Web je huidige pinautomaat in de winkel loskoppelt van de kassa. In de plaats daarvan ga je werken met een stand-alone pinautomaat of met betaalwijzen als Tikkie. Dit loskoppelen doe je bij de betaalmiddelen onder stamgegevens op Storecenter web.

Neem contact op met onze afdeling Customer Service zodat wij je hierbij kunnen helpen. Makkelijk en snel en het scheelt je extra handelingen achteraf.

*mits deze module is ingericht.

2. Creëer een omnichannel ervaring voor je klant

Je fysieke winkel, webshop, je nieuwsbrief en social media accounts: zorg ervoor dat de verkoopervaring via al deze kanalen hetzelfde is. Ben actief, wees zichtbaar en zorg voor de optimale beleving voor je klant.

Heb je nog geen webshop? Wij merken dat deze periode voor veel ondernemers hét moment is om zich meer te gaan verdiepen in verkopen via internet. Een eigen webshop starten kan, maar realiseer je dat je hier ook als de winkels weer open zijn veel tijd en aandacht in moet steken. Verkopen via het internet is echt een andere tak van sport. Wil je nú online verkopen, denk dan eens aan het aansluiten van je onderneming bij een van de shopping platformen, zoals Zalando, Miinto, Topshoe, etc. Hoe dat werkt? Wij richten in Winstore / IPOS (Online) een webkoppeling in, waarna je zelf een contract afsluit met een van de platformen. Goed om te weten: je betaalt op dit moment bij veel platformen geen aansluitkosten.


3. Shoppen via social media

Voortbordurend op bovenstaande tip: social shopping wordt steeds groter! Denk aan Instagram Shopping, waarmee je producten die je verkoopt kunt promoten door middel van posts, Stories en Reels. Daar kun je shopping tags aan toevoegen zodat jouw volgers meteen hun aankoop via Instagram kunnen doen. Datzelfde kun je ook doen via Facebook.

Een andere trend die we veel zien is dat retailers ‘shop the look’ foto’s en video’s plaatsen op de socials. Geïnteresseerden kunnen je dan een direct message sturen met hun bestelling. Breng in ieder geval je collectie onder de aandacht via de kanalen waar ook jouw klant zit en combineer dit eventueel met personal shopping diensten via Facetime, Whatsapp video of Zoom.

Meer informatie over wat je nog meer online kunt doen of aanpassen in deze periode? Lees dan hier de uitgebreide adviezen van onze online marketing partner Multiply.

4. Termijn verlengen van loyalty cheques

Heb je voor de lockdown loyalty cheques uitgereikt, dan kan het verstandig zijn om de inlevertermijn daarvan te verlengen. Deze wijziging kun je sinds kort zelf aanpassen in Storecenter Web.

Dit doe je door op Storecenter Web bij je kassa instellingen in menu Stamgegevens de ‘Waardepapieren respijtperiode’ aan te passen. Bij het gebruik van unieke waardecheques kun je hier aangeven na hoeveel maanden ná de vervaldatum, de waardecheque nog ingeleverd mag worden aan de kassa.

Let op: deze instelling heeft GEEN invloed op het omnichannel inleveren (bijvoorbeeld via de webshop) van de unieke waardecheque.

5. Persoonlijke benadering: advies op maat!

Naast bovenstaande punten delen we graag nog een tip voor een persoonlijk aanbod naar je klanten. Maak vanuit Classic, Winstore of IPOS Online een selectie van jouw vaste klanten, of klanten die in het afgelopen jaar boven een bepaald bedrag aankopen hebben gedaan in jouw winkel. Je kunt de selectie tevens maken op basis van eerdere aankopen.

Contacteer je klanten vervolgens met een advies op maat. Koopt jouw klant altijd in deze periode van het jaar broeken, neem dan contact met ze op of ze ook nu op zoek zijn naar een nieuwe broek. We kennen verhalen van ondernemers die hun klanten proactief benaderen met de vraag of ze nog iets nodig hebben. Bezorg vervolgens een aantal broeken in de juiste maat aan huis, of stuur het op naar de klant!

Tot slot: je kunt deze periode ook gebruiken om bijvoorbeeld aan de slag te gaan met je voorraadinventarisatie. Lees daar meer over in dit artikel. Uiteraard staan wij ook klaar om je te ondersteunen. Neem hier contact met ons op of benader je vaste contactpersoon.


Voor meer informatie over cookies het wijzigen van je cookie instellingen verwijzen wij je door naar ons privacy statement en de cookie instellingen.