Filters
Favorieten

Je hebt nog geen favorieten toegevoegd.

Creëer omzetkansen door optimaal voorraadbeheer met verzendopdrachten

Creëer omzetkansen door optimaal voorraadbeheer met verzendopdrachten

Om de kans zo klein mogelijk te maken dat een door de klant gewenst artikel niet voorradig is, kunnen natuurlijk pro-actief middelen worden ingezet. In dit artikel staan we stil bij wat verzendopdrachten voor de doorverkoop kunnen betekenen.

Als fashion ondernemer wilt u natuurlijk het liefst dat iedere bezoeker van uw winkel een aankoop doet. Het is echter erg kostbaar om voor ieder artikel uit uw assortiment in elke maat in elke winkel voorraad te hebben. Het verdelen over uw winkels is daarom van groot belang: dit is immers direct van invloed op uw doorverkoopcijfers. Om de kans zo klein mogelijk te maken dat een door de klant gewenst artikel niet voorradig is, kunnen natuurlijk pro-actief middelen worden ingezet. In dit artikel staan we stil bij wat verzendopdrachten voor de doorverkoop kunnen betekenen.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Hilko Derde, Consultant bij ACA

Herverdelen

Verzendopdrachten zijn instructies die bedoeld zijn voor de winkels om artikelen te verzenden naar andere winkels of naar magazijnen. Dit proces kan op verschillende manieren tot stand komen. Zo wordt er onderscheid gemaakt tussen de situatie waarin artikelen vanuit meerdere winkels naar één winkel of magazijn worden verstuurd en de situatie waarin meerdere winkels onderling naar elkaar artikelen dienen te verzenden. In de tweede situatie gaat het over herverdelen. Het herverdeelproces is in de meest recente versies van onze automatiseringsoplossingen Retailium (versie 2.80) en XPRT (versie 3.10) aanzienlijk versneld en uitgebreid, maar hierop komen we later nog eens terug. Het resultaat van het herverdelen zijn door het systeem aangemaakte verzendopdrachten.

Realtime aanpassen voorraadniveaus biedt veel voordelen

In de eerste situatie die hierboven werd aangehaald gaat het om meerdere winkels die één of meerdere artikelen dienen te verzenden naar één winkel of één specifiek magazijn. Dit is eenvoudig te realiseren via een verzendopdrachtvoorstel. De ontvanger kan bijvoorbeeld een outletstore of een seizoens- of retourenmagazijn zijn. Zo komt kostbare winkelruimte beschikbaar voor andere artikelen die meer omzetkansen hebben!

In het verzendopdrachtvoorstel wordt slechts aangegeven door welke winkels naar welke vestiging verzonden dienen te worden en uiteraard ook voor welke artikelen dit dient te worden uitgevoerd. Deze verzendopdrachten kunnen direct volledig automatisch digitaal worden verzonden naar de winkels. De winkels verzamelen vervolgens de gevraagde artikelen, wat eveneens direct digitaal verwerkt wordt. Hierdoor wordt de beschikbare voorraad van de verzender en de economische voorraad van de ontvanger realtime aangepast.

Dit levert verschillende voordelen op. Zo is nachtverwerking niet langer nodig: het personeel in de winkels zou deze werkzaamheden bijvoorbeeld al elke maandagochtend kunnen doen. Ook ontstaat er een nauwkeuriger en actueler beeld van de voorraadstanden. Dat komt andere processen ten goede, zoals bijvoorbeeld het aanvullen, nabestellen en/of decentraal leveren van weborders.

Vervolgacties op basis van heldere rapportages

Om de diverse verzendopdrachten te kunnen monitoren én vervolgacties te plannen is het belangrijk om heldere rapportages te gebruiken. Wanneer je gebruik maakt van verzendopdrachten in XPRT is een report beschikbaar waarin kan worden gevolgd welke winkels hoeveel stuks open hebben staan, reeds hebben verzonden of juist hebben geweigerd.

Op basis hiervan kunnen vervolgacties worden gepland en uitgevoerd. De winkel kan bijvoorbeeld worden herinnerd aan openstaande opdrachten en bij veel afwijkingen kan dit bijvoorbeeld aan de filiaalmanager worden gerapporteerd. Indien nodig zou er bijvoorbeeld een inventarisatie kunnen worden ingepland. Kortom: er zijn met de functionaliteit van verzendopdrachten interessante mogelijkheden om de juiste voorraad op de juiste plek te hebben en daarmee uw doorverkoopcijfers te verhogen.

Verder praten over dit onderwerp of meer informatie over wat ACA voor u kan betekenen? Neem dan contact op met Hilko Derde, Consultant bij ACA, via H.Derde @aca.nl of telefonisch via 040 880 07 00.

Meer lezen over de mogelijkheden van XPRT?

Voor meer informatie over cookies het wijzigen van je cookie instellingen verwijzen wij je door naar ons privacy statement en de cookie instellingen.