Filters
Favorieten

Je hebt nog geen favorieten toegevoegd.

Een individuele klantrelatie: 4 tips voor retail ondernemers

Een individuele klantrelatie: 4 tips voor retail ondernemers

In de afgelopen tien jaar is het retaillandschap enorm veranderd. Consumenten zijn beter dan ooit geïnformeerd over wat ze kopen en waar ze dat doen. Voor ondernemers is het daarom heel belangrijk om steeds opnieuw stil te staan bij de verwachtingen van die consument én wat je eraan kunt doen om deze waar te maken. We zetten graag de 4 belangrijkste tips voor je op een rijtje.

1. Ken je klant door en door

De retailbranche verandert en dit is een voortdurend proces. Consumenten zijn beter geïnformeerd over wat ze van een winkel of merk kunnen verwachten, maar zijn zich ook bewuster van wat zij consumeren en gebruiken. Van retailers wordt steeds meer verwacht dat ze daarin meegaan en er een actieve rol in pakken. Daar wordt door iedere fashiononderneming op zijn eigen manier invulling aan, vanuit de eigen identiteit.

De basis daarvan ligt bij data en het analyseren daarvan. Zowel offline als online laten klanten sporen van informatie achter over hun interesses en koopgedrag. Dat kan van alles zijn, van berichtjes op social media tot kortingscodes die gebruikt worden en van formulieren die worden ingevuld tot de devices die ze gebruiken om jouw website te bezoeken. Het belangrijkste is: weten en kunnen filteren wat voor klant bij je koopt en wat ze kopen.

Die informatie haal je uit online analyse systemen als Google Analytics en Triton X, maar ook uit je backofficesysteem, dat aangesloten is op je kassa. Deze geven jou de belangrijkste kengetallen die je als ondernemer wilt hebben, waardoor je meer inzicht hebt in het gedrag van je klanten.
 

2. Loyaltyprogramma’s

Weet je wie je klant is en hoe deze beslissingen maakt, dan kun je dit uitbouwen naar een hechte klantrelatie. Loyaltyprogramma’s als spaarsystemen zijn bij uitstek geschikt hiervoor, omdat je op die manier nog beter kunt inspelen op de behoeften en wensen van de klant. Met een spaarprogramma beloon je het doen van aankopen met punten, waarmee gespaard kan worden voor producten of kortingen.

Consumenten gaan steeds bewuster om met hun geld en tegelijk is er een steeds grotere groep consumenten voor wie het niet meer uitmaakt op welk platform de aankoop wordt gedaan. Zeker voor een jongere groep klanten, de millenials, is er een steeds minder grote scheiding tussen online of offline aankopen doen. Met zaken als online verificatie en webzuilen (dit laatste is ook mogelijk wanneer je geen eigen webshop hebt) is je spaarsysteem hierop ingericht en creëer je een consistente merkbeleving.

En wil je nog een stap verder zetten en relevante aanbiedingen kunnen doen die zijn toegespitst op individuele voorkeuren van klanten? Maak dan gebruik van big data omgevingen, waarmee je een nog persoonlijkere ervaring kunt bieden aan je klant.

3. Betrek je leveranciers

Om je klant optimaal te kunnen bedienen, is het belangrijk om je voorraad te optimaliseren. Dat kan je op verschillende manieren doen. De cijfers uit je winkelautomatiseringssysteem geven je heldere management- en sturingsinformatie over bijvoorbeeld de fast- en slowmovers en omloopsnelheden.

Er is ook winst te behalen wanneer je samenwerkingsverbanden aangaat met leveranciers. Denk bijvoorbeeld aan productintroductie, waarbij jij als retailer de winkelcommunicatie op je neemt in ruil voor exclusiviteit.

Een andere manier van samenwerken is het uitwisselen en centraal vastleggen van voorraadbeschikbaarheid. Door voorraad van de leverancier beschikbaar te stellen via jouw webshop of webzuil in de winkel verrijk je je assortiment en verklein je de kans op nee-verkoop.

4. Medewerkers

Persoonlijke aandacht wordt steeds belangrijker in fashion retail, wat betekent dat retail ondernemers zich moeten aanpassen op de verschuiving van klantenservice naar klantervaring. Je medewerkers op de werkvloer vormen daarin een hele belangrijke sleutel. Toch blijkt uit onderzoek dat zo’n 60 procent van de millennials denkt dat ze meer weten over het product dan het winkelpersoneel. Een aandachtspunt voor de retailer, want kundige medewerkers die echte aandacht hebben voor de klant maken iedere dagen het verschil. Bied je personeel daarom de ruimte en mogelijkheid voor professionele ontwikkelingen: wat speelt er in de branche en bij de verschillende merken? Ook prestatiebeloningen kunnen ervoor zorgen dat medewerkers extra worden gemotiveerd. Service en kennis: daarmee onderscheid je jouw winkel van de concurrentie, iedere dag opnieuw.
  
Natuurlijk wil je een goed product aanbieden, tegen een goede prijs. Dat is echter niet meer voldoende in de snel veranderende fashion branche. Consumenten willen steeds opnieuw geprikkeld worden. Ze verwachten echte aandacht en consistente en relevante aandacht, op ieder kanaal. Dus of je klant nu je fysieke winkel binnenloopt of via online: een individuele benadering is heel belangrijk. De markt vraagt om snel en flexibel, maar inspelen op wat je klant wil kun je alleen maar doen als je weet wat je klant wil. Data en omnichannel denken zijn daarbij een belangrijke sleutel.

Wij denken graag met je mee hoe je de klantreis van jouw klant kunt optimaliseren. Dus wil je meer weten over hoe je dit het beste kunt aanpakken of hoe wij je kunnen helpen met jouw automatiseringsvraag? Lees dan meer over onze expertise of neem contact met ons op.

Voor meer informatie over cookies het wijzigen van je cookie instellingen verwijzen wij je door naar ons privacy statement en de cookie instellingen.