Filters
Favorieten

Je hebt nog geen favorieten toegevoegd.

Micro Fashion: “We zijn klaar voor de volgende stap in omnichannel”

Micro Fashion: “We zijn klaar voor de volgende stap in omnichannel”

Micro Fashion is met haar merken Profuomo en Michaëlis een van de bekendste Nederlandse namen in de herenmode. Het familiebedrijf, opgericht in 1934, levert overhemden en herenmodeaccessoires aan moderetailers en –ketens in heel Europa. In april 2017 ging Micro Fashion live met XPRT van ACA. Met de keuze voor XPRT heeft het bedrijf een basis gelegd voor haar internationale ambitie. CIO Guido Verhagen: “We willen van Profuomo een wereldmerk maken en daar zijn we hard voor aan de weg aan het timmeren.”

Where wholesale meets retail

Van oorsprong is Micro Fashion een pure wholesale organisatie, maar daar is de afgelopen jaren retail bijgekomen en ook e-commerce. Verhagen: “We doen eigen retail met eigen kassa’s. Maar binnen ons vendor management inventory / consignatie model zitten ook retailers. We zitten steeds meer op de stoel van de klant. Wij beheren de voorraad, de winkelvloer. Zo ontzorgen we onze klanten.” Als logisch gevolg van deze veranderingen ontstond de behoefte aan een systeem dat die manier van werken ondersteunt, om zo de omzet per vierkante meter zo hoog mogelijk te krijgen.
   
Er werd dus gekozen voor XPRT, dat alle businessmodellen voor een wholesale organisatie ondersteunt. “Voor ons was het een no-brainer dat het Navision moest zijn: geen enkel ander systeem is al zover met koppelingen en expertise aan boord”, legt Guido uit. “Uiteindelijk hebben we gekozen voor ACA vanwege dezelfde visie, dezelfde stip aan de horizon, dezelfde ontwikkelideeën en hoe je dat wilt bereiken.”



Omnichannel als toekomst

De ambitie voor de komende jaren? “Het belangrijkste waar we onze focus op willen leggen is omnichannel. Met XPRT zijn we nu klaar voor de volgende stap daarin.”

Dat betekent eigen webshops, maar ook koppelingen met diverse marketplaces. “We hebben een eigen PIM systeem dat onze eigen webshops voedt. We halen uit XPRT de basisinformatie van data, die gaat via het PIM en zo verrijken we onze vier webshops, twee b2b en twee b2c. Dat loopt nog niet zo lang, maar daar zien we wel de belangrijkste groei. Onze visie voor de wholesale markt: je MOET naar e-commerce, anders ga je het niet redden. E-commerce wordt een hele belangrijke pilaar voor ons”.

EDI: proven technology

Een andere belangrijke pilaar voor Micro Fashion, maar dan op wholesale gebied, is nog steeds EDI. Het zorgt ervoor dat processen kunnen versnellen en dat het bedrijf beter kan anticiperen op wat er in de winkels gebeurt. Zij vragen verkoopinformatie om winkels bevoorraad te houden en de retailer krijgt shopfloor ready goods, maar ook snellere nalevering of bijvoorbeeld tussencollecties.
 
“Toen we er in 2004 mee startten werden we voor gek verklaard, maar dat het inmiddels proven technology is, is wel duidelijk. Je kunt er een heleboel mee bereiken”, aldus Verhagen. “Wij focussen op onze businessmodellen en die moet je kunnen aansturen met IT. Daar hebben we ook XPRT voor gekozen, omdat dat gewoon makkelijk gaat. XPRT is klaar en vormt echt de basis van de beslissingen die we maken.” 



Partnership met ACA

Over de samenwerking met ACA is Verhagen duidelijk: “we weten wat we willen en ACA denkt daar goed in mee. Ieder nieuw project bespreken we met ACA consultant Willy Exterkate. Willy is projectmanager, consultant en ontwikkelaar in één en schakelt snel met onze eigen ontwikkelaar. Die korte lijnen hebben voor ons echt geholpen in het heel snel stabiel krijgen van het systeem.”

Verhagen vervolgt: “Als ik jou was, dan zou ik alleen nog vragen: zou jij ACA aan anderen aanbevelen? Dan zeg ik volmondig ja. Het systeem draait stabiel en de samenwerking verloopt goed en soepel. Dat is heel belangrijk. We zijn door XPRT klaar met de basis en gaan nu de toekomst in met de focus op omnichannel.”

Wilt u weten wat ACA voor u kan betekenen? Neem dan contact op met Carel Smulders, Accountmanager bij ACA, per mail via info@aca.nl of telefonisch via 040 880 07 00.

Voor meer informatie over cookies het wijzigen van je cookie instellingen verwijzen wij je door naar ons privacy statement en de cookie instellingen.