Filters
Favorieten

Je hebt nog geen favorieten toegevoegd.

Snelle en efficiënte orderverwerking door centrale levering multi-line orders

Snelle en efficiënte orderverwerking door centrale levering multi-line orders

Veel van onze klanten hebben hun webshop niet alleen aan de voorraad van het centraal magazijn gekoppeld, maar ook aan de voorraad van de winkels. Hoe krijg je nu zo snel mogelijk en efficiënt mogelijk het pakketje bij de klant? Verstuur je een order direct vanuit de winkel (‘decentrale levering’)? Of verzamel je de goederen vanuit de winkels en stuur je het op vanuit het centraal magazijn (centrale levering)?

Anno 2017 zijn consumenten steeds minder gebonden aan een specifieke plaats of tijdstip om hun aankopen te doen. Verwachtingen veranderen: de consument wil zijn online bestelling bijna net zo snel in huis hebben als wanneer hij de fysieke winkel bezoekt. Om dat te realiseren is een naadloze logistieke organisatie onmisbaar. Veel van onze klanten hebben hun webshop niet alleen aan de voorraad van het centraal magazijn gekoppeld, maar ook aan de voorraad van de winkels. Maar daar houdt het niet op, want hoe krijg je nu zo snel mogelijk en efficiënt mogelijk het pakketje bij de klant? Verstuur je een order direct vanuit de winkel (‘decentrale levering’)? Of verzamel je de goederen vanuit de winkels en stuur je het op vanuit het centraal magazijn (centrale levering)?

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Nick ten Westenend, Logistiek Consultant bij ACA

Decentrale vs. Centrale levering

Bij een decentrale levering kijkt het systeem in welke winkel een product op voorraad is, waarna de bestelling rechtstreeks uit die winkel geleverd wordt. Dat betekent dat personeel in de winkel op een rustig moment in de winkel de bestelling kan klaarzetten. Er kan echter een nadeel kleven aan deze werkwijze. Voor webshopbestellingen geldt dat deze zo efficiënt mogelijk verwerkt en uitgeleverd moeten worden. Dat wil zeggen dat orders het liefst in één zending aan de klant verstuurd worden, wat niet altijd gaat bij orders die bestaan uit meerdere producten. Om dit gat op te vangen ontwikkelde ACA een systeem waarbij centrale levering mogelijk wordt. Maar hoe verloopt een centrale levering dan bekeken vanuit het logistieke proces?

Logistiek proces centrale levering

Via onze backoffice software XPRT is voorraadinformatie per filiaal real-time op te vragen door de webshop, waardoor deze precies weet welke artikelen in welke winkel op voorraad liggen. Binnengekomen orders worden op basis van die informatie automatisch toegewezen aan een filiaal. Geeft de winkel aan dat een artikel niet meer op voorraad ligt? Dan wordt de order automatisch gekoppeld aan een andere winkel. In XPRT kan de gebruiker aan de hand van een ‘weborder monitor’ altijd terug zien welke winkel de order heeft geaccepteerd. Daarnaast is het inzichtelijk of de winkel het betreffende artikel ook al heeft opgestuurd naar het centraal magazijn.

In het geval van een order bestaande uit meerdere artikelen (multi-line order) kan het voorkomen dat aan de hand van het routeschema de artikelen op verschillende momenten binnen komen in het centrale magazijn. Dat betekent dat het voorraadbeheer efficiënt moet verlopen. Op dit moment draait onze functionaliteit bij verschillende winkelketens, waaronder Only for Men. Zij slaan artikelen speciaal op in een cross dock locatie, waar alle artikelen komen te liggen die wachten tot dat de complete order aangekomen is in het magazijn. De artikelen die al op voorraad liggen in het centraal magazijn worden ook pas gepickt zodra de gehele mix order compleet is. Het systeem ‘reserveert’ deze voorraad voor die specifieke order zodat de artikelen ook niet per ongeluk in een andere order geplaatst worden. Pas als het systeem ziet dat alle artikelen van die order aanwezig zijn wordt de order direct automatisch toegevoegd aan een pickdocument. Dit pickdocument wordt daarop doorgestuurd naar de handscanner. Daar zijn de orders gesorteerd op een logische volgorde van de route in het magazijn.

Concreet levert bovenstaande werkwijze de volgende voordelen op:

  • Artikelen uit de winkel kunnen willekeurig worden opgeslagen. Bij complete beschikbaarheid in het DC stuurt het systeem automatisch de pickopdrachten aan. Dit scheelt veel uitzoekwerk en levert dus flinke tijdswinst op.
  • Betere verdeling voorraad: door het toevoegen van winkelvoorraad aan de webshopvoorraad worden de opslagmogelijkheden en verkoopkansen van fysieke winkels en webshop optimaal benut.
  • Orders worden in zijn geheel naar klanten verstuurd, waardoor deze één enkel pakketje thuisgestuurd krijgen in plaats van meerdere, wat bij decentrale levering wel voorkomt.

Verder praten over dit onderwerp of meer informatie over wat ACA voor u kan betekenen? Neem dan contact op met Nick ten Westenend, Logistiek Consultant bij ACA via N.Westenend@aca.nl of telefonisch via 040 880 07 00.

Voor meer informatie over cookies het wijzigen van je cookie instellingen verwijzen wij je door naar ons privacy statement en de cookie instellingen.