Filters
Favorieten

Je hebt nog geen favorieten toegevoegd.

Retourzendingen webshops: bespaar tijd door automatisch uitbetalen van refunds

Retourzendingen webshops: bespaar tijd door automatisch uitbetalen van refunds

Het komt met grote regelmaat voor dat een klant een bestelling retour stuurt: jaarlijks gaat gemiddeld 30% van alle online kledingaankopen terug naar de webshop. Zo bestellen klanten geregeld kleding in dubbele maten of kleuren, om thuis de artikelen te passen. Dat levert niet alleen retouren op, maar ook verzend- en bezorgkosten die betaald moeten worden.

Als online retailer wilt u zo goed mogelijk voldoen aan de vraag en verwachting van uw klanten. Toch komt het met grote regelmaat voor dat die klant een bestelling retour stuurt: jaarlijks gaat gemiddeld 30% van alle online kledingaankopen terug naar de webshop. Zo bestellen klanten geregeld kleding in dubbele maten of kleuren, om thuis de artikelen te passen. Dat levert niet alleen retouren op, maar ook verzend- en bezorgkosten die betaald moeten worden.

De wet- en regelgeving beschermt consumenten hierin en bepaalt dat webwinkels verplicht zijn om binnen twee weken na het ontvangen van een retourzending de refund uit te betalen. Daar komt bij dat de consument bij het terugsturen van een complete bestelling ook recht heeft op retour van eventueel betaalde bezorg- en betaalkosten. Toch blijkt uit onderzoek dat de Consumentenbond eind 2016 deed naar terugbetalingen door webshops dat 32% van de webshops niet voldoet aan die wettelijke bepaling. Een ernstige overtreding, die vorig jaar boetes heeft opgeleverd tot wel 500 duizend euro.

Automatische refunds via Retailium/ XPRT

Het is dus belangrijk om de procedure rondom refunds goed geregeld te hebben. Dit kan uiteraard handmatig, op een tijdstip dat het u goed uitkomt. Dat kan echter betekenen dat er flink wat tijd gaat zitten in de controle en uitbetaling van deze retouren. Iedere klant dient zijn geld immers terug te krijgen via de betaalmethode waarmee de bestelling betaald is én dan hebben we het nog niet over die andere factor: betalingen via de tegoedbon/cadeaubon/waardecheque.

Om dat proces te vereenvoudigen en u daarmee te ontzorgen heeft ACA voor haar backoffice software Retailium / XPRT een koppeling ontwikkeld voor automatische refunds met Payment Service Providers (PSP; Betaalproviders) Ingenico, Afterpay, MultisafePay, Buckaroo en Adyen. Deze refund koppeling zorgt ervoor dat terugbetalingen aan consumenten worden uitgevoerd op basis van vooraf ingestelde acties binnen Retailium/ XPRT. De creditnota die ontstaat uit de retour op de weborder kan zo automatisch terugbetaald worden via de betaalwijze en de betaalprovider. In het geval van betaling met een tegoedbon/cadeaubon/waardecheque is het mogelijk om automatisch een nieuwe tegoedbon te genereren en deze via de e-mail naar de klant te sturen. Daarmee houdt u uw geldstroom altijd gelijk en overzichtelijk.

Handmatig afletteren? Niet meer nodig!

Behalve dat u uw terugbetalingen goed geregeld wil hebben, wilt u er natuurlijk ook van verzekerd zijn dat de betaling van uw klant goed verwerkt kan worden. Afletteren zorgt ervoor dat u webshopbetalingen kunt matchen met uw ontvangen geldstroom. Een precisiewerk, dat ook een stuk efficiënter kan verlopen. Zo bevat Retailium / XPRT op dit moment voor de automatische aflettermogelijkheid koppelingen met PSP partijen als Ingenico, Afterpay, MultisafePay, Buckaroo, Adyen, Paypal, EurocardMastercard (EMS) en Paysquare. Zo krijgt u de bevestiging dat er daadwerkelijk betaald is en dat u het juiste bedrag op uw rekening hebt staan. Kortom: een helder overzicht zonder dat u er naar hoeft om te kijken. Zo zorgen wij ervoor dat u klaar bent voor de toekomst.

Verder praten over dit onderwerp en/of meer informatie over wat ACA Fashion Software voor u kan betekenen? Neem dan contact op via binnendienst@aca.nl of telefonisch via 040 880 07 00.

Meer lezen?

Voor meer informatie over cookies het wijzigen van je cookie instellingen verwijzen wij je door naar ons privacy statement en de cookie instellingen.