Nieuws

04 april 2017

Noppies: “Ons doel? Het reduceren van nee-verkopen!”

Nee-verkopen reduceren, klantbeleving verhogen, afnemende verschillen tussen webshop en retail. Stuk voor stuk zijn het zaken waar ondernemers binnen de fashionbranche in toenemende mate mee bezig zijn. Door veranderende behoeften van consumenten worden fysieke retail en online steeds vaker gecombineerd. Hierdoor verandert de rol van de merkleverancier. Zo ook bij Noppies, hét merk voor zwangerschapskleding en baby- en kinderkleding. In 2015 stapte Noppies als eerste klant over naar software-oplossing XPRT van ACA. Kenmerkend voor deze software is de naadloze integratie van wholesale, retail en e-commerce.

Drie werelden: wholesale, retail en e-commerce

“Door de wensen van onze klanten zo goed mogelijk te faciliteren vanuit logistiek en IT-oogpunt optimaliseren we de klantbeleving en behouden we de herkenning als een bijzonder bedrijf binnen de markt”, vertelt Wim Nieuwenhuijzen, CFO van Noppies. Het bedrijf is van origine een wholesale-bedrijf, maar in 2008 volgde retail en later ook e-commerce. Het logische gevolg van deze verandering was de behoefte aan een systeem waarin de drie bedrijfsonderdelen geïntegreerd konden worden.

XPRT

Met XPRT biedt ACA één oplossing die alle businessmodellen voor een wholesaler. Noppies was de eerste klant die met het softwarepakket ging werken. “Als zogenaamd launching customer heb je natuurlijk te maken met kinderziektes. Dat kán een nadeel zijn, maar we hebben er ook veel voordeel van gehad. We zaten hierdoor in de positie om onze voorkeuren aan te geven en mee te denken over wijzigingen in het programma”, zegt Wim. Noppies heeft dan ook met name de flexibiliteit van XPRT benut. De omgeving verandert immers continu en de informatiebehoefte van vandaag kan morgen weer anders zijn. Daar moet je met een systeem permanent op kunnen inspelen.

Nee-verkopen voorkomen

“Nu we dagelijks met XPRT werken, merken we dat de handrem erop zat in de oude situatie. De ontwikkelingen gaan nu razendsnel. We laten het systeem voor ons werken.” Een goed voorbeeld is de uniformiteit van data. “We hebben nu één artikelnummer, of de klant zich nu in de wholesale-, retail- of e-commerce-tak bevindt. Dat is een vooruitgang want voorheen kon het voorkomen dat je in de drie takken ook drie verschillende artikelnummers had. Nu weten we waar een artikel ligt en hoe we het maximaal beschikbaar kunnen stellen aan onze klanten in de verschillende bedrijfsonderdelen. Hiermee kunnen we nóg beter voorkomen dat we ‘nee’ verkopen.”

Tijd voor kwaliteit

Dat gebruikers met XPRT niet meer op elkaar hoeven te wachten om bepaalde processen uit te voeren zorgt voor veel efficiëntie. “Daarmee winnen we niet alleen tijd, maar we geven onszelf ook meer ruimte om de kwaliteit van producten of rapportages te waarborgen. We wilden iedereen gefocust krijgen op de belangrijke zaken en niet op de inefficiëntie van processen”, vertelt Wim. Het resultaat? Groei, een beter rendement en betere prestaties. Dit vertaalt zich naar een hogere convenience-beleving bij klanten van Noppies. De overnames van kindermerk Imps & Elfs (eind 2016) en zwangerschapsmodelabel Queenmum (februari 2017) sluiten aan bij die doelstelling. Het is de eerste stap richting de ontwikkeling van het bedrijf naar merkenhuis, waarmee consument en klant beter bediend kunnen worden. De integratie van deze overname kon in XPRT eenvoudig gerealiseerd worden. Het is juist die flexibiliteit die Noppies zocht in hun automatiseringsoplossing. Zodat er meer tijd over blijft voor kwaliteit.

Terug naar overzicht
Deel dit bericht
Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
en ontvang de laatste nieuwsupdates.

Wilt u meer weten?

Neem vrijblijvend contact met ons op.

Contactinformatie