Beheren van online marktplaatsen in XPRT
De laatste tijd zien we steeds meer dat het verkopen van artikelen ook plaatsvindt via online marktplaatsen zoals Bol.com en Amazon. Maar wat moet er nu eigenlijk allemaal gebeuren om dit te realiseren in XPRT? Hoe krijg je een bestelling via Bol.com of Amazon in XPRT? En hoe werkt het verzenden en terugbetalen van een bestelling afkomstig vanuit een extern online verkoopkanaal? Dit artikel is geschreven door senior consultant Nick ten Westenend.
Webshops
Allereerst wordt er een separate webshopkaart, met bijbehorende webshopcode, aangemaakt voor iedere marktplaats. Het voordeel van een aparte webshopkaart is dat je vervolgens binnen XPRT (en bijbehorende rapportages) filters kan plaatsen op deze webshopcode. Zo krijg je bijvoorbeeld inzicht in de brutowinst per marktplaats, het retourpercentage én weet je wat het doet met de marge van je artikelen.

Financiële inrichting
XPRT is een logistiek/financieel geïntegreerd ERP systeem. Bij het implementeren van marktplaatsen wordt geadviseerd om per land een aparte bedrijfsboekingsgroep aan te maken. Op deze manier kun je op grootboekniveau de marktplaatsen scheiden van de eigen winkels én webshops en hoef je ook niet per marktplaats een aparte bedrijfsboekingsgroep aan te maken. Daarnaast wordt er één betaalmethode aangemaakt en gekoppeld aan één kruispostenrekening. Op deze manier bundel je de financiële afhandeling voor alle marktplaatsen. Het toevoegen van een extra marktplaats is op deze manier erg gemakkelijk!
Orderafhandeling
De webshop dient in de technische aanlevering van de bestelling aan te geven uit welk verkoopkanaal de bestelling afkomstig is. De marktplaats bestellingen worden vervolgens op dezelfde logistieke wijze verzameld, ingepakt en verzonden als de reguliere bestellingen. De pakbon, factuur en/of het retourformulier én het verzendetiket kunnen verschillend zijn per verkoopkanaal. Immers kan er een andere vervoerder noodzakelijk zijn om bestellingen naar het buitenland te vervoeren.
XPRT stuurt na het afronden van de bestelling of na het aanmaken van een creditnota een statusupdate door naar de webshop. De webshop stuurt vervolgens een bericht naar de betreffende marktplaats dat de bestelling is verzonden, inclusief een Track & Trace code. Indien de bestelling retour komt, wordt de bestelling op de reguliere wijze retourgenomen en verwerkt in XPRT. De daadwerkelijke terugbetaling vindt niet plaats in XPRT. Immers zijn de rekeninggegevens van de klant niet bekend.
Werk je met een e-commerce partij die dit niet standaard kan integreren en hier nog iets voor moet ontwikkelen? Dan is de kant en klare oplossing die Divide beschikbaar heeft iets voor jou! Het ontsluiten van de marktplaatsen kan namelijk, door de genoemde inrichting, ook naast je eigen webshop draaien. Daarnaast is het met Divide mogelijk om naast de statusupdate ook een terugbetaling te initiëren naar de marktplaats. Ook hier vindt de terugbetaling zelf plaats binnen de marktplaats.
Meer weten over deze werkwijze? Neem dan contact met ons op, via je accountmanager of de binnendienst, we helpen je graag verder!