Filters
Favorieten

Je hebt nog geen favorieten toegevoegd.

Nieuwe regels rondom afprijzingen: dit mag wel en niet (meer)

Nieuwe regels rondom afprijzingen: dit mag wel en niet (meer)

Consumenten zoeken, vergelijken en kopen steeds vaker producten en diensten online. De prijs is een van de (belangrijkste) elementen waarop de aankoopbeslissing vervolgens gebaseerd wordt. Om consumenten te beschermen gelden er regels voor de manier waarop verkopers hun prijzen moeten vermelden. Dit jaar veranderen deze regels, met name gericht op ‘van-voor’ prijzen. Deze aanpassing komt voort uit de EU-richtlijn Modernisering Consumentenbescherming om overal in de EU dezelfde regels te laten gelden.

Referentieprijs
Volgens nieuwe regels moet de oude prijs, ook wel referentieprijs genoemd, de laagste prijs zijn van de afgelopen 30 dagen. In de oude situatie was dit nog 3 maanden. Door de nieuwe wetgeving is het niet langer mogelijk om nepaanbiedingen te doen, zoals net voor een aanbieding de prijs verhogen om zo het verschil in prijs de aanbieding te ‘’vergroten’’.

Voorbeeld Nepaanbieding
Op 1 mei verkoopt de ondernemer een broek voor de prijs van €50,-
Op 15 mei verhoogt hij de prijs naar €70,-
Op 20 mei heeft de ondernemer een aanbieding, en staat er op de broek: van €70,- voor €40,-


Volgens de nieuwe wet moet de referentieprijs minimaal een periode van minimaal 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding de laagste prijs zijn die een ondernemer heeft ingevoegd. Zie onderstaande voorbeeld.

Voorbeeld nieuwe wetgeving.
Op 1 mei verkoopt de ondernemer een broek voor de prijs van €50,-
Op 15 mei verhoogt hij de prijs naar €70,-
Op 20 mei heeft de ondernemer een aanbieding, en staat er op de broek van €70,- naar €40,-. Dit mag dus niet meer. Hij moet nu op de broek vermelden van €50,- naar €40,-


Mocht de ondernemer de nieuwe wetgeving niet naleven kan dit leiden tot een zgn. oneerlijke handelspraktijk. Dit geeft dit de consument bepaalde rechten, waaronder ontbinding van de koop. De autoriteit consument en markt (ACM) kan in dit geval handhavend optreden met een mogelijke boete tot gevolg.



Uitzonderingen
Er zijn ook enkele uitzonderingen opgenomen binnen de nieuwe richtlijn.

1. Producten die snel bederven of goederen met een beperkte houdbaarheid
Binnen de nieuwe richtlijn geldt dat deze uitzondering alleen geldt voor producten met een ‘te gebruiken tot’ datum. Ondernemers mogen de prijs die geldt meteen voorafgaand aan de prijsvermindering gebruiken als referentieprijs.

2. Producten die minder dan 30 dagen op de markt zijn
Ook voor goederen die de ondernemer pas minder dan 30 dagen verkoopt is een uitzondering. De ondernemer mag tot 30 dagen na de introductie een lagere prijs hanteren dan die je later als normale prijs gaat hanteren. Je mag deze lagere prijs vergelijken met de latere hogere prijs.

3. Progressieve prijsverminderingen zijn kortingsacties waarbij eerst 20% korting, dan 30% korting en tot slot 50% korting wordt gegeven. Dit is een veelvoorkomende manier van afprijzen in de modebranche. In dit geval mag de ‘van’ prijs, de oorspronkelijke prijs blijven, mits de prijzen geleidelijk en zonder onderbrekingen worden verlaagd. Je mag dus niet tussentijds de prijs weer verhogen.

De nieuwe regels opgesomd:

  • gelden alleen voor producten, niet voor (digitale) diensten en digitale inhoud;
  • gelden voor zowel online als offline verkoopkanalen binnen de EU;
  • gelden voor kortingsacties waarbij de verkoopprijs is verlaagd ten opzichte van de vorige verkoopprijs. Vorige prijs = in de afgelopen 30 dagen;
  • bepalen niet hoe lang de vorige prijs moet zijn gevoerd en ook niet hoe lang de prijsverminderingsactie actief mag zijn;
  • beperken niet de vrijheid van de ondernemer om zelf prijzen vast te stellen (waaronder direct voorafgaand aan de prijsvermindering);
  • gelden niet voor algemene communicatie rondom kortingsacties. De volgende voorbeelden mogen nog wel (bijvoorbeeld op de winkelruit, in een flyer of mailing): laagste prijs!, promotie!, SALE, introductieprijs;
  • gelden niet voor prijsvergelijkingen met een verkoopadviesprijs, de prijs die een concurrent hanteert, of een andere referentieprijs. Het moet voor de consument wel duidelijk zijn welke soort referentieprijs gebruikt wordt;
  • gelden ook voor verkopers van buiten de EU, die zich richten op EU-consumenten.


Voorbeeld ‘vandaag alles 20% korting’ actie!

Vorige week is een broek afgeprijsd van €80,- voor €60,-
Vandaag geldt 20% korting op alle artikelen.
Op de broek moet dan de prijs van €60,- staan en daarover moet 20% korting gegeven worden.


Conclusie
De nieuwe richtlijnen geven wat sturing als het gaat om afprijzingen, maar zelfs als de aanbieding aan alle nieuwe wetgeving voldoet kan er toch sprake zijn van een oneerlijke handelspraktijk. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan het hanteren van een ‘van’-prijs gedurende 1 dag, langer dan 30 dagen geleden, om zo de ‘van’-prijs te kunnen vergelijken. Of denk aan een aanbieding die vele maanden geldt en de vorige prijs wel erg lang geleden is.
Al met al kan worden gesteld dat de regels rondom afprijzingen flink gereguleerd worden. Het belangrijkste daarbij is dat de klant precies weet met welke referentieprijs de nieuwe prijs/het kortingsbedrag wordt vergeleken.

ACA voorziet (vooralsnog) geen technische aanpassingen omtrent deze nieuwe regels.







Voor meer informatie over cookies het wijzigen van je cookie instellingen verwijzen wij je door naar ons privacy statement en de cookie instellingen.