Filters
Favorieten

Je hebt nog geen favorieten toegevoegd.

Consumenten positief over vergoeding plastic tassen

Consumenten positief over vergoeding plastic tassen

Een meerderheid (53 procent) van de consumenten is bij geplande aankopen positief over de nieuwe regeling rond plastic tasjes. Vijftien procent is negatief over het verbod op gratis plastic tasjes. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect onder ruim duizend consumenten.

Een meerderheid (53 procent) van de consumenten is bij geplande aankopen positief over de nieuwe regeling rond plastic tasjes. Vijftien procent is negatief over het verbod op gratis plastic tasjes. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect onder ruim duizend consumenten.

De gratis plastic tassen bij de toonbank van Nederlandse winkels zijn per 1 januari 2016 verboden. Deze maatregel is onderdeel van een brede aanpak voor het reduceren van het gebruik van voornamelijk plastic draagtassen door consumenten. Ruim negen op de tien Nederlanders (93%) is op de hoogte van deze nieuwe regeling.

Geplande aankopen

Wanneer het gaat om geplande aankopen (bijvoorbeeld boodschappen) dan is een meerderheid van de consumenten positief (53%) over deze nieuwe regeling, vooral vanuit de volgende oogpunten:

  1. Het is beter voor het milieu;
  2. De consument gaat bewuster om met het gebruik van plastic tassen;
  3. Men vindt het een goede zaak dat er minder plastic in omloop is.

Ongeplande aankopen

Tegenstanders noemen de regeling betuttelend en onhandig. Bij ongeplande aankopen is 22 procent van de consumenten negatief, terwijl het aandeel dat positief is, daalt naar 43 procent.

Bijdrage

Het uiteindelijke doel van het vragen van een bijdrage voor een plastic tas is om het aantal tassen te beperken. De richtlijn voor de prijs van een plastic tas is €0,25. Ruim drie op de vijf consumenten (61%) is het (helemaal) eens met de stelling: “Een bijdrage van €0,25 voor een plastic tas zorgt ervoor dat ik de plastic tas niet zal kopen”. Bijna drie kwart van de Nederlanders (74%) is het (helemaal) eens met de stelling: “Door de bijdrage van €0,25 zal ik zelf een tas meenemen naar de winkel.”

De nieuwe regeling wordt door een meerderheid van de consumenten als positief ervaren, stelt directeur Edgar de Beule van Markteffect. “De aanvullende bijdrage voor een plastic tasje leidt hoe dan ook tot een gedragsverandering bij de consument.”

Automatisering

De vergoeding voor een plastic tas moet uiteraard worden opgenomen in de automatisering. Hoe je dit kunt doen in de automatisering van ACA lees je in dit eerder geplaatste nieuwsbericht.

bron: markteffect.nl en retailnews.nl

Voor meer informatie over cookies het wijzigen van je cookie instellingen verwijzen wij je door naar ons privacy statement en de cookie instellingen.