Filters
Favorieten

Je hebt nog geen favorieten toegevoegd.

Van Westen mannen is winkel van de toekomst

Van Westen mannen is winkel van de toekomst

Met het versturen van een tweet opende hoogleraar e-marketing Cor Molenaar de gerestylede mannenmodezaak van van Westen in Zaamslag. Er is een compleet nieuw concept uitgewerkt, met veel sfeer en vintage invloeden. Van Westen mannen is echter niet alleen voorloper in interieur, maar ook in fashion software en e-commerce.

Mede-eigenaar Johan van Westen vertelt: “Veranderende marktomstandigheden en ideeën over hoe de retail eruit moet komen te zien, maakten dat er een plan van aanpak werd gemaakt voor een restyling. We hebben een totaal nieuwe winkel gecreëerd met een eigen visie, beleving en een passende naam. Technologie speelde een hele belangrijke rol in de totstandkoming. Het was voor ons een grote stap, maar iemand zei ons: ‘ik weet niet of je te vroeg kunt zijn, maar je kunt wel te laat zijn’.”

Maximale kennisniveau
“Er zijn een heleboel technologische mogelijkheden ingevoerd die we hiervoor nooit hebben gehad”, laat Johan weten. “Denk bijvoorbeeld aan de loyalty-app, de social feeds in de winkel en big data. Deze mogelijkheden vroegen het maximale van ons kennisniveau, maar dankzij samenwerking met de juiste partijen is het heel goed gelukt. Al vanaf het eerste uur zijn we aangesloten bij fashionsoftware-bedrijf ACA. We maken gebruik van het software-programma Retailium en dit was dan ook leidend in ons plan van aanpak. Alle betrokken partijen moesten optimaal communiceren om de on- en offline databases bij elkaar te brengen en het tot een klantvriendelijke-omgeving te maken. Dit was een uitdaging, maar het heeft ertoe geleid dat alles onder één dak is onderbracht en goed met elkaar communiceert.”

Loyalty app

Eén van de technologische hoogstandjes bij van Westen mannen is de zogeheten loyalty app van 2Factors. “Deze is gekoppeld aan iBeacon-technologie waardoor er directe communicatie mogelijk is zodra een consument binnen bereik van de iBeacon-zenders komt”, licht Johan toe. “Het is tevens mogelijk om naast aankopen, ook het gedrag van de klanten te belonen met loyalty-punten.”

Social Feeds

Bij van Westen mannen staat klantenservice hoog in het vaandel. De online uitingen van hun klanten met #vanwestenmannen worden dan ook op een groot scherm in de winkel gepresenteerd dankzij de implementatie van social media bureau Eazier. “Hiermee zetten we klanten in de aandacht, geven we hen een podium en zijn we tevens op de hoogte van hun bevindingen”, aldus Johan.

Stockbase-platform

Het grote scherm met posts van sociale media is niet het enige scherm in de winkel. Johan legt uit: “Er zijn talrijke beeldschermen aanwezig die op verschillende manieren worden benut. Zo heeft de klant via een touchscreen in de winkel toegang tot de volledige collectie van een flink aantal merken zoals PME Legend, Profuomo, State of Art en Ledub. Deze toegang wordt mogelijk gemaakt door het Stockbase-platform. Dit stelt de volledige collectie en voorraad beschikbaar van de merken waarmee van Westen mannen samenwerkt.”

Omnichannel ondernemen

Ook de website en webshop zijn onder handen genomen. Computer, tablet of smartphone: alles is volledig zichtbaar dankzij het responsive ontwerp. In de webshop is de uitgebreide voorraad van fabrikanten ook beschikbaar dankzij Stockbase. Online zijn er dus meer producten zichtbaar dan in de fysieke winkel. “De winkel en webshop vullen elkaar aan”, vertelt Johan. “Wat je online bestelt, kan worden thuisbezorgd, maar je kunt het ook in de winkel afhalen. Artikelen die je in de winkel via het touchscreen bestelt, kun je ter plaatse afrekenen en thuis ontvangen. Dat is één van de voordelen die omnichannel ondernemen ons biedt.”

De winkel van de toekomst

Op de openingsdag stuurde Cor Molenaar een tweet het wereld wijde web in om van Westen mannen te openen. Een zeer toepasselijke opening gezien de vooruitstrevende technologische mogelijkheden die van Westen mannen biedt. Molenaar stelde bij zijn toespraak dat ondernemers de technologische ontwikkelingen niet als vijand, maar als vriend moeten zien: “Van Westen mannen is in mijn ogen dan ook de winkel van de toekomst.”

Over dit project

Johan en zijn broer Peter van Westen hebben verschillende partijen ingeschakeld om de automatisering van hun zaak optimaal te laten verlopen. Veel van deze partijen zijn onderdeel van het samenwerkingsverband ‘Fashion Alliance’. Zo biedt fashion softwarebedrijf ACA het geschikte pakket om omnichannel ondernemen mogelijk te maken en is e-commerce bureau Divide verantwoordelijk voor het responsive design van de website en webshop. Medepartner Multiply verzorgt de online vindbaarheid hiervan en ook Stockbase – een initiatief van diverse fashionondernemers – wordt gefaciliteerd door Divide en ACA. De loyalty-app en big-data omgeving werd gerealiseerd door 2factors, een bedrijf dat retailers voorziet van de juiste tools om klanten op het juiste moment met de juiste informatie te benaderen. Oud ACA’er en mede-eigenaar van 2factors Freek van Lieshout was volgens Johan van Westen de verbindende factor om de samenwerking tussen deze partijen te optimaliseren.

Bezoek de website van van Westen mannen.

Voor meer informatie over cookies het wijzigen van je cookie instellingen verwijzen wij je door naar ons privacy statement en de cookie instellingen.