Filters
Favorieten

Je hebt nog geen favorieten toegevoegd.

Van eindgebruiker tot XPRT (Dynamics NAV) consultant: de meerwaarde voor onze klanten

Van eindgebruiker tot XPRT (Dynamics NAV) consultant: de meerwaarde voor onze klanten

Fashion en IT. Het lijken twee totale uitersten, maar toch is IT iets waar fashionbedrijven iedere dag mee bezig zijn. Door de automatisering van hun bedrijfsprocessen kunnen zij immers de consument zo goed mogelijk bedienen. Dat de werelden van IT en fashion zo ver uit elkaar lijken te liggen, kan bij de implementatie van nieuwe automatisering wel eens lastig zijn voor medewerkers op de werkvloer. Juist daarom is het belangrijk dat wij als ACA precies weten wat onze klanten doormaken. Bijvoorbeeld door eigen ervaring aan de fashionkant. Door haar ervaring bij een fashiononderneming weet José van der Steen, Dynamics NAV consultant bij ACA, precies wat belangrijk is voor onze klanten.

Ik kwam voor het eerst met de oplossing van ACA in aanraking toen ik nog bij een fashionbedrijf (met grote webshop) werkte, als communicatiemedewerker met logistieke taken. Het bedrijf waar ik werkte was groeiende en er was behoefte aan efficiëntere informatievoorziening. De keuze viel op Retailium (de voorganger van XPRT) als ERP-oplossing, waarna een traject volgde van trainingen, inrichting en livegang. Het was voor mij al snel duidelijk dat mij dit erg interesseerde en zo groeide ik uit tot de go-to-person voor alles wat met Retailium te maken had. In die functie was ik veel bezig met het helpen en begeleiden en van collega’s. Een rol die goed bij me paste en die ik graag wilde uitbouwen: het resulteerde in mijn persoonlijke overstap naar ACA.

In mijn functie als Logistiek Consultant ben ik op dagelijkse basis bezig met een combinatie tussen techniek en training en uitleg. Enerzijds adviseer en ondersteun ik fashion ondernemingen bij het automatiseren en optimaliseren van logistieke processen, anderzijds leg ik gebruikers op de werkvloer uit hoe ze met XPRT kunnen werken. De ervaring bij de webshop kan ik daarbij goed inzetten omdat ik weet wat de prioriteiten zijn bij klanten.

Groeien als bedrijf verandert processen

Dit zie ik vooral terug bij klanten die al gebruiker zijn van onze software en gaan starten met een webshop, maar ook nieuwe klanten die net beginnen met XPRT in combinatie met een webshop. In veel gevallen is er sprake van een kleiner bedrijf dat merkt dat ze een enorme groei doormaken. Door deze groei veranderen de logistieke processen in een bedrijf en die wil je zoveel mogelijk optimaliseren. De vraag is dan: hoe pak je dat efficiënt aan? Welke keuzes maak je? Zulke vragen ken ik heel goed, omdat ik er vaker voorgestaan heb. In mijn vorige functie heb ik veel nagedacht over optimalisatie en op welke manier dan. Meerdere malen zelfs: processen blijven zich nou eenmaal aanpassen naarmate het bedrijf verder groeit. Ik weet wat er allemaal mogelijk is en die input neem je mee, waardoor je gerichter kunt adviseren op processen.

Het gaat er dan niet alleen om wat het bedrijf uit het pakket van ACA kan halen, maar ook hoe processen in het bedrijf geoptimaliseerd kunnen worden, bijvoorbeeld in het magazijn. Retailium / XPRT biedt veel mooie en goede opties om je processen te optimaliseren maar nog niet ieder bedrijf is klaar voor alle oplossingen. Bijvoorbeeld: Hoe pas je je inkoop aan met EDI? Hoe ga je om met orderpicken in combinatie met het systeem? Al dat soort vragen passeren de revue: er dienen in het gehele bedrijf veranderingen plaats te vinden om dit zo goed mogelijk te optimaliseren en de procesflow aan te passen. Daarin kun je echt een sparringpartner zijn en meerwaarde creëren voor een bedrijf.

Eén aanspreekpunt in het bedrijf is heel belangrijk

Een heel praktisch voorbeeld wat ik klanten ook mee geef is dat het aan te raden is dat er altijd één persoon is in het bedrijf die heel erg thuis is in het systeem. Wat je vaak ziet bij een nieuw systeem is de gedachte bij medewerkers: ‘Ik heb niks met dit onderdeel te maken, dus ik hoef er niets van te weten’. Dat is een logische gedachte natuurlijk, maar op de lange termijn is het wel goed om iemand te hebben die wel volledig op de hoogte is. Die het aanspreekpunt vormt als het over de XPRT Software gaat; die bij alle trainingen zit en alle ins & outs kent. Dat scheelt bijvoorbeeld enorm bij het opleiden van nieuwe medewerkers. Die moeten immers de procesflow leren kennen en half opleiden is zonde. Voor een dergelijke rol is vaak wel ruimte - zeker bij een groeiend bedrijf – en belangrijk om over na te denken. Het zijn kleine, maar essentiële dingen waar een bedrijf uiteindelijk enorm mee geholpen is.

Door mijn werkervaring aan de klantzijde heb ik in praktijk kunnen zien dat het nou eenmaal niet altijd even makkelijk loopt om bepaalde zaken in het bedrijf aan te passen en in te richten. Het moet passen bij alle externe factoren waar het bedrijf mee te maken heeft. Wanneer je dan door eigen ervaring precies weet wat de klant voelt kan dat nét het verschil maken. Dat maakt mijn werk en de communicatie met klanten zo interessant!

Dit artikel is geschreven door José van der Steen, sinds april 2017 werkzaam bij ACA als Logistiek Consultant. Wil je meer weten over ACA en hoe wij je kunnen helpen met jouw automatiseringsvraag? Lees dan meer over onze expertise of neem contact met ons op.