Nieuws

09 mei 2017

[BLOG] Houd uw voorraad in balans met automatisch bijbestellen

‘Nee verkopen’ omdat je product niet meer op voorraad is: je wilt het zoveel mogelijk voorkomen. Maar hoewel voldoende voorraad noodzakelijk is wil je ook niet teveel goederen in voorraad hebben, om de kosten van opslag laag te houden. Het is daarom van belang om de goederenstroom zoveel mogelijk onder controle en in balans te houden. Veel ondernemers laten medewerkers in de winkel zelf de goederen bij leveranciers bestellen. Dat zorgt echter niet altijd voor een optimaal voorraadbeheer. Soms worden producten onnodig bijbesteld, terwijl het opnieuw bevoorraden van verschillende producten die juist bijbesteld móeten worden soms wordt vergeten.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Willem Mutsaers, Logistiek Consultant bij ACA

Automatisch bijbestellen met aanvulinstellingen

Zeker wanneer er gebruik wordt gemaakt van decentrale levering, kan bovenstaande werkwijze nog wel eens voor problemen zorgen met tijdige levering van online bestellingen. Maar ook in de fysieke winkel wil je niet dat een potentiële klant zonder aankoop de deur uitloopt. Automatisch bijbestellen van goederen voorkomt dit probleem. ACA ontwikkelde een systeem waarbij dit automatisch bijbestellen mogelijk is op basis van aanvulinstellingen waarbij zowel een minimale en maximale voorraad ingesteld kan worden. Deze instellingen kunnen worden ingegeven per vestiging per artikelvariant.

Op een vast moment (dit kan zelfs meerdere keren per dag) bekijkt onze volledig geïntegreerde automatiseringsoplossing Retailium / XPRT waar er een voorraadtekort is. Als dit het geval is wordt er bijbesteld tot de maximale aanvulinstelling. Van alle goederen die bijbesteld moeten worden maakt Retailium/ XPRT een order aan per winkel of één complete order voor het magazijn. Verschillende ondernemers kiezen ervoor om goederen rechtstreeks in de winkel te laten leveren. Niet iedere leverancier levert goederen in de winkel, dus de keuze voor een order per winkel of magazijn is daarvan afhankelijk. Op dit moment draait onze functionaliteit bij verschillende fashionondernemers, waaronder schoenenmodebedrijf Shuz by Schmit. Zij kozen voor één totale order per winkel per leverancier, omdat hun leverancier Frans Muller rechtstreeks aan winkels levert. Onze oplossing zorgde zo bij Shuz by Schmit voor een optimaal voorraadbeheer en een efficiënter werkwijze.

Extra voordelen van deze werkwijze:

  • De instellingen in Retailium/ XPRT kunnen vanaf het hoofdkantoor beheerd worden voor de winkels.
  • Na het aanmaken van een order kan deze automatisch verzonden worden met EDI. De mogelijkheid om handmatig of automatisch per mail te verzenden blijft echter bestaan.
  • Als alternatief op de minimale/ maximale aanvulinstellingen kan er ook bijbesteld worden op basis van te verwachten aankopen.
  • Optimale voorraadpositie binnen de gehele organisatie.

Verder praten over dit onderwerp of meer informatie over wat ACA voor u kan betekenen? Neem dan contact op met Willem Mutsaers, Logistiek Consultant bij ACA, via W.Mutsaers@aca.nl of telefonisch via 040 880 07 00.

 

Meer lezen over de mogelijkheden van XPRT?

Terug naar overzicht
Deel dit bericht
Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
en ontvang de laatste nieuwsupdates.

Wilt u meer weten?

Neem vrijblijvend contact met ons op.

Contactinformatie