Nieuws

29 augustus 2017

Cashflow forecasting: volg de financiële positie van uw bedrijf op de voet

Forecasten. Begrijpen wat de toekomst kan gaan brengen en daarop anticiperen. In een eerdere blogpost bespraken wij forecasting al eens als andere kijk op voorraadbeheer, dat in veel bedrijven nog altijd op statische gronden plaatsvindt. Vandaag wil ik graag een vervolg geven aan dit onderwerp, door net een stapje verder te gaan: het forecasten van uw cashflow. Want als u uw voorraad en omzet kan forecasten, moet of kunt u dat ook doen met uw geldstroom. En dat is belangrijk, zodat u kunt zien of die cashflow in bepaalde periodes negatief is of dreigt te worden. Maar hoe zit dat nu precies?

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Jolanda Gerritse, Financieel Consultant bij ACA

Ontwikkeling van uw cashflow

Bij het plannen van inkoop en verkoop van voorraad is het belangrijk om rekening te houden met de financiële positie van uw fashionbedrijf. Want hoe overbrugt u bijvoorbeeld de periode tussen het betalen van uw nieuw ontvangen voorraad en het daadwerkelijk verkopen daarvan? Soms is het mogelijk om periodes met meer uitgaven dan inkomsten te financieren uit eigen middelen. Op andere momenten zijn er echter andere oplossingen nodig, zoals het verruimen van betalingstermijnen, het inkopen op basis van consignatie of zelfs een kredietaanvraag. In dat laatste geval kijken banken juist naar de ontwikkeling van de cashflow om een kredietaanvraag te beoordelen. Het is (mede) daarom belangrijk om een goed overzicht te hebben van inkomende en uitgaande transacties. Daarbij moet rekening gehouden worden met de geldstroom uit de dagelijkse ondernemingsactiviteiten maar ook met bijvoorbeeld zaken als te betalen rente, aflossingen en investeringen.

Cashflow forecast

Wanneer u een helder inzicht heeft in uw huidige cashflow, kunt u gaan proberen dit te gaan voorspellen, ook wel forecasten. Of u nu net met uw onderneming start, of al jaren onderneemt: zo’n prognose vormt de financiële basis van uw bedrijf. Hierdoor kunt u uitgaven plannen, rekening houdend met vaste (huur, lonen, belastingen, aflossingen) en variabele (inkopen) uitgaven. Zo zorgt u ervoor dat u op de lange termijn een gezonde financiële positie bewerkstelligt voor uw onderneming.
Voordat u begint met het maken van een forecast, bepaalt u eerst de focus van uw prognose. Wat wilt u precies weten? Richt u zich op investeringen, op resultaten of liquiditeit? Vervolgens zijn er meerdere manieren om te voorspellen: op basis van vraag naar het product in het verleden, seizoensinvloeden, etcetera. Een andere optie is het gebruiken van software, die op basis van al uw cijfers nauwkeurige analyses maakt.

Forecasting in XPRT

De XPRT oplossing van ACA biedt nu de mogelijkheid om uw cashflow te forecasten; een prognose gebaseerd op de mutaties uit uw financiële administratie, maar waarin niets definitief wordt opgeslagen of vastgelegd in uw financiële administratie. Dit geeft u de ruimte om naar eigen inzicht en op basis van gegevens uit uw eigen financiële administratie te onderzoeken wat de impact van bepaalde beslissingen zou kunnen zijn voor uw bedrijf. Zo kunt u aan de hand van een helder overzicht gedegen financiële beslissingen maken die uw onderneming verder brengen.

Verder praten over Cashflow forecasting of meer informatie over wat ACA voor u kan betekenen? Neem dan contact op met Jolanda Gerritse, Financieel Consultant bij ACA, per e-mail via j.gerritse@aca.nl of telefonisch via 040 880 07 00.

Meer lezen over de mogelijkheden van XPRT?

Terug naar overzicht
Deel dit bericht
Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
en ontvang de laatste nieuwsupdates.

Wilt u meer weten?

Neem vrijblijvend contact met ons op.

Contactinformatie