Nieuws

17 mei 2017

[Blog] Forecasting: een andere kijk op voorraadbeheer

Je weet hoe je onderneming voorgaande jaren gepresteerd heeft en je weet wat er nu speelt. Als ondernemer kun je daar prima op sturen, maar liever zou je toch ook weten wat er in de (nabije) toekomst gebeurt zodat je daar op kan anticiperen? ACA heeft in haar XPRT oplossing een forecastmethode ontwikkeld, waarbij op basis van intelligente berekeningen een voorspelling wordt gedaan van toekomstige verkopen. Hiermee kun je aan de hand van verschillende factoren een berekening maken van de vraag naar een bepaald product voor de komende weken, waardoor je beter kan inspelen op verkoopkansen. Maar hoe werkt dat precies en op welke manier kan het een meerwaarde zijn voor jouw bedrijf?

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Carel Smulders, Business Development Manager bij ACA

In de fashionbranche vindt in veel bedrijven voorraadbeheer plaats op statische gronden. Mijn collega Willem Mutsaers (Logistiek Consultant) besprak vorige week al het in balans houden van voorraad door automatisch bijbestellen aan de hand van minimale en maximale aanvulinstellingen. Dit instellen van minimale of eventueel maximale voorraadniveaus is veruit de meest toegepaste methode voor het aanvullen of herverdelen van voorraad. In de realiteit kan de omloopsnelheid van producten echter verschillen, wat kan leiden tot nee-verkopen. Het is een uitdagende gedachte om nieuwe methodes te gebruiken waardoor je minder verkoopkansen laat liggen.

Forecasting vs aanvulinstellingen

Zoals gezegd kunnen we met XPRT forecasten op toekomstige verkopen. Sommige ondernemers vinden het enigszins eng om uit te gaan van deze manier van analyseren voor het bepalen van benodigde voorraadniveaus. En dat is ook te begrijpen, omdat je bij het maken van forecasts de controle loslaat die minimale en maximale aanvulinstellingen biedt. Bij die methode weet je wat je hebt en wat het minimaal moet zijn en wat je er maximaal neer wil leggen. Dat vereist een andere opvatting over voorraad.
Forecasting kan echter een groot voordeel bieden: het is een stuk flexibeler, waardoor het mogelijk is om veel meer de daadwerkelijke verkoopkansen die er liggen te benutten. Vooral in de fashionbranche is er veel sprake van seizoensproducten en forecasting geeft de mogelijkheid om op de korte termijn beter te kunnen sturen en verkoopkansen te verhogen. Door het voorspellen van toekomstige verkopen kunnen we met slimme algoritmes bepalen welke vestigingen nieuwe voorraad moeten krijgen door aanvulling en herverdeling uit winkels waar de verkoopkansen kleiner zijn.

Berekening toekomstige verkopen

De berekening van die toekomstige verkopen vindt plaats op basis van een mix van onder meer de volgende kenmerken: levenscyclusfase, prognosefactor (artikel), vestigingsprognosefactor, periodelengtes van historie, periodelengtes van prognose, merk, collectie en seizoen. Die berekeningen kunnen naar wens ’s nachts worden voorbereid of direct op verzoek van de gebruiker worden uitgevoerd. De op bovenstaande manier berekende aanvul- of herverdeelvoorstellen kunnen met handige opties worden verfijnd of het advies kan direct worden doorgevoerd. Het toepassen van deze methodiek in XPRT kan daarmee leiden tot een betere doorverkoop tegen betere marges met een hogere omloopsnelheid.

Verder praten over dit onderwerp of meer informatie over wat ACA voor u kan betekenen? Neem dan contact op met Carel Smulders, Business Development Manager bij ACA, per e-mail via carel@aca.nl of telefonisch via 06 539 513 53.

 

Meer lezen over de mogelijkheden van XPRT?

Bron foto: Designed by Freepik

Terug naar overzicht
Deel dit bericht
Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
en ontvang de laatste nieuwsupdates.

Wilt u meer weten?

Neem vrijblijvend contact met ons op.

Contactinformatie