Nieuws

05 september 2017

Bijproducten: van ondergeschoven kindje bij winkelpersoneel naar enorme winstkans

Als ondernemer zoek je altijd naar manieren om je winst te verhogen. Een van de manieren die kan zorgen voor extra aanloop in de winkel en extra inkomsten, is het presenteren en verkopen van bijproducten (onderhoudsmiddelen, verzorgingsartikelen of fournituren). Indien er de juiste aandacht aan wordt besteed kan verkoop van bijproducten tot wel 3 procent van de totale omzet bedragen. Een aanzienlijk percentage, maar toch is deze productgroep nog vaak een ondergeschoven kindje in veel winkels. Hoe komt dat en hoe kun je personeel stimuleren om meer aandacht te besteden aan bijproducten?

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Jeroen van den Heuvel, Consultant Winstore bij ACA

De consument van tien jaar geleden is niet meer de consument van nu. Anno 2017 hechten consumenten steeds meer waarde aan goede service en sfeerbeleving wanneer zij een fysieke winkel binnenstappen; het totaalplaatje moet kloppen. Dat geldt niet alleen voor de omgeving waarin gewinkeld wordt. Zeker modebewuste mensen zoeken naar de perfecte match als het gaat om de eigen uitstraling. Als je mooie kleding aan hebt, dan wil je daaronder ook mooie (verzorgde) schoenen dragen. Of er een mooi, bijpassend accessoire bij dragen. Meedenken met de klant en een extra stukje service, geven diezelfde klant een goed gevoel en laten niet alleen de professionaliteit van de winkelier zien, maar bieden ook een uitstekende verkoopkans.

Prijs en presentatie

De keuze voor de soort bijproducten in uw winkel is natuurlijk geheel afhankelijk van zaken als branche, winkelformule en doelgroep. Toch zijn er enkele factoren aan te wijzen die het succes van bijproducten beïnvloeden, zoals prijs en presentatie. Bijproducten vormen vaak een impulsaankoop voor de klant: niet het artikel waar hij of zij voor kwam, maar wat wel erg handig of mooi is. De prijsstelling van een artikel is dan zeer belangrijk. Moet een bijproduct per se heel goedkoop zijn?
Zeker niet. De klant moet vooral het gevoel hebben dat een prijs aantrekkelijk is in verhouding tot de meerwaarde en de kwaliteit van het bijproduct.

Ook de presentatie van uw producten doet een heleboel: hoe is het product verpakt en hoe wordt het gepresenteerd? Een luxe doosje geeft een product al een hele andere uitstraling dan een simpele verpakking. Uw bijproducten moeten goed zichtbaar zijn, maar ook niet overdadig. Vaak staan er grote aantallen van hetzelfde product gestapeld rond de kassa, terwijl het mooier en exclusiever toont om van ieder product slechts één of twee items te tonen.

Bepalende factor voor bijproducten: winkelpersoneel

Misschien wel de meest bepalende factor in het succes van bijproducten is het winkelpersoneel. Wij horen nog regelmatig dat onder personeel op de winkelvloer het gevoel heerst dat bijproducten verkocht worden ‘omdat het moet’. In veel gevallen wordt er dan te weinig aandacht besteed aan de kennis over deze producten. Een simpele oplossing is om het personeel te trainen: welk product past bij welk artikel. En wat is het voordeel van product X ten opzichte van product Y? Het is goed om hier ieder seizoen, wanneer de collectie in de winkels komt te hangen, bij stil te staan. Doordat het personeel meer van de producten weet wordt het makkelijker om deze te verkopen en creëer je meer betrokkenheid en enthousiasme die zij weer zullen overdragen op klanten.

Een andere manier om personeel te stimuleren om meer aandacht te besteden aan bijproducten is het meten van de hoeveelheid verkopen. Informeer personeel regelmatig over de stand van zaken met betrekking tot de verkoop van bijvoorbeeld verzorgingsartikelen of accessoires en het gaat al een stuk meer leven. Tot slot kan het extra motiverend werken wanneer het personeel een percentage van de omzet in bijproducten als (gezamenlijke) bonus ontvangt wanneer een target behaald is, zoals we al bespraken in deze blog over personeelspremies in Winstore.

Registratie van bijproducten in Winstore

Onze automatiseringsoplossing Winstore biedt twee manieren om bijproducten te registreren en verkopen te meten: als klein artikel of als seriekaart.

In het eerste geval gaat het om een beknopte registratie. Hierbij komen alle bijproducten onder een overkoepelende groep (bijvoorbeeld verzorgingsartikelen) te vallen, of onder subcategorieën als cremes, spuitbussen of borstel. Het voordeel hiervan is dat eenvoudig teruggevonden kan worden hoeveel er per productgroep verkocht is. Het verkopen van artikelen op deze manier loopt via een barcodekaart.

De registratie via seriekaarten is veel uitgebreider. Op deze manier kan van ieder bijproduct een seriekaart gemaakt worden, waardoor de voorraad niet meer handmatig gecontroleerd hoeft te worden bij een bijbestelling. Ook kan de EAN code van ieder afzonderlijk artikel ingevoerd worden, zodat het artikel gescand kan worden aan de kassa. Deze methode geeft u daardoor een veel gedetailleerder overzicht.

In beide gevallen kan via het personeelsoverzicht in Winstore inzichtelijk gemaakt worden wie voor welk bedrag aan bijproducten heeft verkocht in een bepaalde periode en hoe groot het totaal aantal verkopen is. Door dit te monitoren en erop te sturen bij uw personeel zorgt u eenvoudig voor hogere verkoopkansen en dus meer winst in uw winkel.

Verder praten over dit onderwerp of meer informatie over wat ACA voor u kan betekenen? Neem dan contact op met Jeroen van den Heuvel, Consultant Winstore, per e-mail via j.heuvel@aca.nl of telefonisch met een van onze andere Winstore medewerkers via 040 880 07 00.

Meer lezen over de mogelijkheden van Winstore?

Terug naar overzicht
Deel dit bericht
Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
en ontvang de laatste nieuwsupdates.

Wilt u meer weten?

Neem vrijblijvend contact met ons op.

Contactinformatie