Filters
Favorieten

Je hebt nog geen favorieten toegevoegd.

Dynamisch reserveren voor webshop: zo zorgt u voor optimaal voorraadbeheer

Dynamisch reserveren voor webshop: zo zorgt u voor optimaal voorraadbeheer

Dat een product goed verkoopt in de fysieke winkel, betekent niet dat dit voor de webshop ook geldt. Hoe ga je om met de verdeling van je voorraad, zodat beide verkoopkanalen optimaal voorzien zijn?

De e-commercemarkt groeit anno 2017 nog steeds flink, ook voor de fashionbranche. Steeds meer fashionmerken kiezen ervoor om de stap te maken naar online activiteiten. Of het nu gaat om een traditioneel wholesalebedrijf dat besluit zelf de consument op te zoeken met een webshop, of de retailer met een eigen online winkel. Maar dat een product goed verkoopt in de fysieke winkel, betekent dit niet dat dit voor de webshop ook geldt. Hoe ga je om met de verdeling van je voorraad, zodat beide verkoopkanalen optimaal voorzien zijn? Dynamisch reserveren van voorraad kan uitkomst bieden.

Eén centrale voorraad: de huidige situatie

Menig fashionbedrijf herkent de volgende situatie wel: er is één centrale voorraad waar zowel e-commerce activiteiten als fysieke winkels (eigen winkels of die van klanten) hun artikelen vandaan halen voor de verkoop. Salesmanagers hebben niet altijd zicht op de voorraad die nodig is voor de eigen webshop en willen nee-verkoop in fysieke winkels of bij klanten begrijpelijkerwijs zo klein mogelijk houden. Artikelen uit de centrale voorraad worden daarom snel verkocht aan klanten of aangevuld naar voor eigen winkels.

Om dat te voorkomen kan voorraad gereserveerd worden. Zo kan er voorraad beschikbaar worden gemaakt voor de webshop en voorraad beschikbaar worden gemaakt voor de fysieke winkel. Vaak zijn dit echter statische aantallen, wat niet altijd zorgt voor de meest optimale verkoopsituatie.

Want wat nu als de winkels het ineens beter gaan doen dan verwacht? Dan zou het jammer zijn als die aantallen worden vastgehouden voor de webshop, terwijl ze daar niet verkocht worden. Dan kan het zijn dat er voorraad in het magazijn blijft liggen, die nog makkelijk verkocht had kunnen worden. Andersom is het onwenselijk om voorraad weer door een winkel te laten opsturen naar het magazijn of naar de klant. Dat kost geld en vooral tijd: het kan zorgen voor langere wachttijden bij het uitleveren van weborders.

Dynamisch reserveren van voorraad

De oplossing voor dit probleem ligt bij het toevoegen van een dynamisch element in het voorraadbeheer. Automatiseringsoplossing XPRT bevat de mogelijkheid om voorraad dynamisch te reserveren op basis van vraag en aanbod. Het systeem volgt de verkoopvraag, ook wanneer deze afwijkt van de verkoopverwachting, zonder het wijzigen van de instellingen.

Uiteraard wordt er altijd gekeken naar een initiële verdeling: de fysieke winkels moeten immers producten in de winkel hebben liggen. Net zoals voor de winkels, moeten er ook voor de webshop artikelen worden achtergehouden in het magazijn. Het aantal artikelen dat in het magazijn moet achterblijven voor de webshop moet in verhouding zijn met het aantal artikelen dat naar de winkels is gestuurd. Het restant van de ingekochte aantallen artikelen is vrij om de winkels mee aan te vullen of voor extra verkopen door de webshop, al naargelang de vraag.

Samenvattend krijgt de best verkopende partij via deze weg altijd de mogelijkheid om meer te verkopen dan vooraf was ingeschat, zonder dat instellingen keer op keer gewijzigd moeten worden. Het systeem volgt de ontwikkelingen van de verkopen en ondersteunt u in het proces naar optimaal voorraadbeheer. Zo zorgt XPRT ervoor dat u nog beter kunt presteren.

Verder praten over dit onderwerp of meer informatie over wat ACA voor u kan betekenen? Neem dan contact op met Carel Smulders, Business Development Manager bij ACA, per e-mail via carel@aca.nl of telefonisch via 06 539 513 53.

Meer lezen over de mogelijkheden van XPRT?

Voor meer informatie over cookies het wijzigen van je cookie instellingen verwijzen wij je door naar ons privacy statement en de cookie instellingen.