Filters
Favorieten

Je hebt nog geen favorieten toegevoegd.

Inkoopprijzen en meerdere inkoopkortingregels: zo zorg je voor transparante marges

Inkoopprijzen en meerdere inkoopkortingregels: zo zorg je voor transparante marges

Het correct verwerken van kortingen die direct betrekking hebben op de marges van artikelen (zoals één of meerdere inkoopregels, extra orderkortingen of factuurkortingen) is noodzakelijk voor het verkrijgen van transparante marges. Hoe ga je hier als retailer mee om en hoe werkt dit in onze automatiseringsoplossing XPRT?

Winst. Iedere fashionondernemer weet dat dit niet alleen uit verkoop voorkomt, maar dat er ook aan de inkoopkant veel te verdienen is. Het is verstandig om periodiek te spreken met leveranciers en te kijken wat er mogelijk is als het aankomt op inkoopprijzen. Een lagere inkoopprijs zorgt immers voor een hogere marge. Retailers krijgen dan ook veelvuldig te maken met kortingen die direct betrekking hebben op de marges van hun artikelen, zoals één of meerdere inkoopregels, extra orderkortingen of factuurkortingen. Het correct verwerken van die kortingen is noodzakelijk voor het verkrijgen van transparante marges. Hoe ga je hier als retailer mee om en hoe werkt dit in onze automatiseringsoplossing XPRT?

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Nick ten Westenend, Logistiek Consultant bij ACA

Minder algemene kosten voor transparante marges

Wat we regelmatig zien is dat retailers de hierboven genoemde kortingen wegboeken op de grootboekrekening. Prima omdat het een directe link heeft met je eindresultaat, maar tegelijk vervelend omdat het hierdoor moeilijker kan zijn een complete uitsplitsing te maken. Deze werkwijze kan namelijk betekenen dat je een vertroebeld beeld krijgt van de marges op je artikelen. Als ondernemer wil je het liefst juist zo min mogelijk te maken krijgen met algemene kosten. Je wilt kosten kunnen boeken op de plek waar ze thuis horen, zodat je veel beter kunt meten wat je marges zijn en hoe een artikel heeft gepresteerd. Dat kan vervolgens weer invloed hebben op je inkoopbeleid.

Transparante marges is dus het doel. Onze automatiseringsoplossing XPRT maakt het daarom mogelijk om meerdere inkoopkortingsregels toe te passen op een inkoopprijs van een artikel. We lichten het hier hieronder toe.

Het toepassen van kortingspercentages in XPRT

Bij het aanmaken van een artikel kan een standaard inkoopkortingspercentage worden ingegeven. Dit percentage wordt genoteerd op de artikelkaart en bij het aanmaken van een nieuwe inkooporder wordt dit kortingspercentage opgehaald in het veld ‘regelkorting’%’. Dit percentage wordt direct toegepast op de ‘Directe kostprijs excl. btw’ (zie afbeelding hieronder).

Daarnaast is het mogelijk om op de leverancierskaart ‘factuurkorting’ te definiëren. Dit is een extra kortingspercentage over de gehele order, dat ook direct betrekking heeft op de marge van een artikel. Het percentage is eventueel in te geven vanaf een bepaald minimumbedrag. Pas als het minimumbedrag is bereikt wordt de korting toegepast. Deze ‘factuurkorting’ wordt dus bovenop de al ingevoerde korting berekend.

Een voorbeeld

In bovenstaand voorbeeld krijgt de retailer standaard 5% regelkorting. Daarnaast heeft de retailer een factuurkortingspercentage afgedwongen indien het minimumbedrag van €500 is bereikt. De factuurkorting wordt berekend over de ‘Directe kostprijs excl. btw’ verminderd met het percentage regelkorting (in bovenstaande afbeelding zie je dit terug onder ‘regelkorting%’).
Na het factureren van de inkoopontvangst zijn in de waardeposten (zie afbeelding hieronder) de ‘kosten per eenheid’ terug te vinden. De geboekte waarde is €27,074’. Dit is de ‘Directe kostprijs excl. btw’ van €30 verminderd met 5% regelkorting en daar bovenop nog de extra 5% factuurkorting.



In XPRT is het dus mogelijk om eventueel meerdere inkoopkortingsregels toe te passen op de inkoopprijs die beide betrekking hebben op de definitieve inkoopprijs. Zo heeft de ondernemer een helder beeld van welke artikelen het minder en welke artikelen het beter gedaan hebben. Transparante marges, een helder overzicht. Zo kun je als retailer nog beter sturen tijdens je volgende inkoopperiode.

Verder praten over dit onderwerp of meer informatie over wat ACA voor u kan betekenen? Neem dan contact op met Nick ten Westenend, Logistiek Consultant bij ACA via N.Westenend@aca.nl of telefonisch via 040 880 07 00.

Meer lezen over XPRT?