Filters
Favorieten

Je hebt nog geen favorieten toegevoegd.

Oplossing voor ‘Setsession Mislukt’

Oplossing voor ‘Setsession Mislukt’

Van alle meldingen die op de support afdeling worden aangemaakt is gebleken dat de meeste onder het onderwerp ‘datacommunicatie’ vallen. Uit onze analyse is gebleken dat zeker 25% van de meldingen die binnenkomen over dit onderwerp te maken hebben met de foutmelding ‘setsession mislukt’.

Een ‘setsession mislukt’ foutmelding wordt vrijwel altijd veroorzaakt nadat een gebruiker en een geautomatiseerde taak in XPRT dezelfde informatie hebben willen raadplegen op hetzelfde moment. Deze geautomatiseerde taken kunnen gedurende de hele dag draaien en zijn ingericht volgens vaste tijdsstippen in de scheduler.

Overdag zijn dit in het algemeen voornamelijk taken die de communicatie verzorgen tussen XPRT en de kassa’s en webshops.
Taken in de scheduler die informatie versturen (exports) krijgen hierbij een sessienummer mee. Wanneer de scheduler hierbij geen toegang kan krijgen tot de vereiste informatie, ook wel data vergrendeling of ‘locking’ genoemd, kunnen deze sessienummers in de war raken. De scheduler merkt dan bij de eerstvolgende export dat de sessienummers niet meer kloppen en stopt dan vanwege de veiligheid. Dit feit is dan vervolgens zichtbaar als een ‘setsession mislukt’ foutmelding.

Omdat het erg belangrijk is dat imports en exports van data blijven doorlopen heeft onze ontwikkelafdeling een oplossing gevonden om deze sessienummers automatisch te herstellen.
Er is door hen een tool ontwikkeld die aan de scheduler kan worden toegevoegd.

De tool werkt als volgt:
  • In de scheduler wordt na iedere exporttaak een extra bewerking toegevoegd.
  • Deze bewerking zorgt ervoor dat er een controle plaatsvindt of alle sessies juist zijn verwerkt.
  • Indien dit niet het geval is, vindt er automatisch een opschoning plaats van de mogelijk reeds aangemaakte bestanden van de export en wordt het sessienummer gecorrigeerd zodat de scheduler niet stopt.
  • In de meeste schedulers is het ingesteld dat bij ernstige foutmeldingen zoals ‘setsession mislukt’ bepaalde key users op de hoogte worden gesteld door middel van een emailbericht.
  • In de situatie zonder tool ontvangt u in de meeste gevallen eerst een emailbericht waarin aangegeven wordt dat er een ‘locking’ heeft plaatsgevonden, gevolgd door tweede bericht waarin de ‘setsession mislukt’ foutmelding wordt doorgegeven.
  • Het mailtje met betrekking tot de ‘locking’ zal na het plaatsen van de tool nog wel ontvangen worden, maar de mail over de ‘setsession mislukt’ niet meer omdat deze dan al is opgelost.

Met de ontwikkeling van deze tool hopen we het aantal meldingen op het gebied van datacommunicatie structureel te kunnen verlagen.


Voor meer informatie over cookies het wijzigen van je cookie instellingen verwijzen wij je door naar ons privacy statement en de cookie instellingen.