Filters
Favorieten

Je hebt nog geen favorieten toegevoegd.

Longtail in de retail: over optimaal voorraadbeheer

Longtail in de retail: over optimaal voorraadbeheer

Het optimaal beschikbaar hebben van voorraad wordt voor ondernemers makkelijker wanneer de voorraad van beide soorten winkels op elkaar aansluit. Het aanbieden van niet-voorraadhoudende artikelen gaat nóg een stap verder. Hoe werkt dit precies?

De grote kracht van fysieke winkels ten opzichte van webshops is dat een consument precies weet waar hij aan toe is als het gaat om model, formaat en pasvorm van het gewenste product. Het optimaal beschikbaar hebben van voorraad is echter een stuk lastiger dan in een online winkel. Een stuk makkelijker wordt het wanneer de voorraad van die fysieke winkel en de webshop direct op elkaar aansluiten. Steeds vaker wordt er nog een extra stap gezet: het aanbieden van ‘niet-voorraadhoudende artikelen’ op de webshops. Hoe werkt deze vorm van longtail in de retail precies?

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Nick ten Westenend, Logistiek Consultant bij ACA

Nee-verkoop voorkomen door samenwerking leverancier en retailer

Een optimale voorraad op de webshop is altijd het streven van de retailer. Wanneer een klant online een nee-verkoop treft is deze immers vaak direct verdwenen, terwijl de kans in een fysieke winkel iets groter is dat een klant alsnog een aankoop doet. Om die optimale voorraad te bewerkstelligen wordt er steeds vaker intensief samengewerkt tussen leverancier en retailer. Producten en/of voorraad (met name de randmaten) die de retailer zelf niet in beheer heeft, worden toch aangeboden op de webshop. De klant koopt zo als het ware direct bij de leverancier van de retailer, met de webshop van die laatstgenoemde als medium. Pas na dat de bestelling is geplaatst dient zowel de retailer als de leverancier in actie te komen om het artikel zo snel mogelijk bij de klant te krijgen.

Deze werkwijze resulteert in een win-win situatie voor beide partijen. De retailer kan door deze voorraadoptimalisatie zorgen voor een nog betere service voor de klant en dus een grotere kans op verkoop. Daarnaast is de leverancier verzekerd van een hogere omloopsnelheid van zijn voorraad, waardoor hij sneller door die voorraad heen is. De verbeterde eindvoorraad die dit oplevert, kan resulteren in een daling van het aantal afprijzingen aan het einde van het seizoen. Er zijn verschillende manieren om effectiever samen te werken met uw leverancier(s). Zo kunt u gebruik maken van softwaresystemen als Stockbase (partner van ACA), waardoor u snel de controle heeft.

Longtail in XPRT

Onze automatiseringsoplossing XPRT kan u efficiënt ondersteunen bij dit proces. Zo controleert XPRT bij het importeren van een webshopbestelling of het bestelde artikel op (economische) voorraad ligt op de locatie waarvandaan de bestelling verzonden wordt. Ligt het betreffende artikel niet op voorraad in zowel het centraal magazijn als in één van de andere filialen dán wordt het artikel automatisch nabesteld bij de leverancier. Dit kan voor een snelle verwerking rechtstreeks via de webshop gebeuren, of XPRT stuurt via EDI of een e-mail een geautomatiseerd bericht naar de leverancier met daarin een overzicht van de artikelen die verkocht zijn. De webshopbestelling is daarmee gekoppeld aan de door het ERP-systeem aangemaakte inkooporder, waarna de leverancier de bestelling kan gaan verzenden.

Het systeem houdt daarbij zoveel mogelijk rekening met het verzenden van complete pakketjes, om te voorkomen dat een klant meerdere pakketjes ontvangt. XPRT begeleidt dit proces volledig geautomatiseerd, wat ervoor zorgt dat het uitbreiden van de webshop met artikelen of randmaten die de retailer zelf niet heeft ingekocht niet leidt tot extra werkzaamheden. Uw klant kan een kledingstuk dat de retailer zelf niet op voorraad heeft, daarmee de volgende dag nog geleverd krijgen zonder dat de retailer én leverancier veel handmatig administratief werk kost. Het volledig tegengaan van nee-verkopen komt zo een flinke stap dichterbij!

Concreet levert bovenstaande werkwijze de volgende voordelen op:

  • De retailer maakt gebruik van de voorraad van de leverancier, waardoor het online assortiment aanzienlijk vergroot wordt, terwijl het niet direct zorgt voor meer benodigde opslagruimte en investeringen.
  • De longtail methode zorgt ervoor dat verkoopkansen van de retailer vergroot worden, omdat nee-verkoop tot een minimum beperkt wordt. Daarmee stijgen zowel de klanttevredenheid als uw conversie.
  • Voor leveranciers zorgt deze manier van samenwerken met de retailer voor een hogere omloopsnelheid van hun voorraad.

Verder praten over dit onderwerp of meer informatie over wat ACA voor u kan betekenen? Neem dan contact op met Nick ten Westenend, Logistiek Consultant bij ACA via N.Westenend@aca.nl of telefonisch via 040 880 07 00.

Meer lezen over de mogelijkheden van XPRT?


Voor meer informatie over cookies het wijzigen van je cookie instellingen verwijzen wij je door naar ons privacy statement en de cookie instellingen.