Filters
Favorieten

Je hebt nog geen favorieten toegevoegd.

Werken met Webservices via Winstore Online: zo heb je altijd de juiste voorraadgegevens op je webshop

Werken met Webservices via Winstore Online: zo heb je altijd de juiste voorraadgegevens op je webshop

Als fashion-, sport-, of schoenenondernemer wil je altijd zo goed mogelijk tegemoet komen aan de wensen van je klant. Dat is zo wanneer je een fysieke winkel hebt, maar zeker ook bij een webshop. Immers: kan je klant niet vinden wat hij zoekt op jouw webshop, dan is de concurrent slechts een muisklik van je verwijderd. Een van de belangrijkste aspecten van een webshop is een kloppende voorraad. Wat beschikbaar is moet te koop zijn, wat er niet meer is mag ook niet verkocht worden.

Je wilt dus niet alleen je assortiment tonen op de webshop, maar ook je verkopen én de resterende voorraad bijhouden. Een sluitende voorraadadministratie is dus cruciaal om je webshop actueel te houden en te kunnen voldoen aan de verwachtingen van je klant. Dat hoeft niet heel moeilijk te zijn, bijvoorbeeld door te kiezen voor één centraal systeem voor het managen van jouw voorraadbeheer. Met Winstore Online, het nieuwste systeem voor het managen voor jouw fashion retail winkels, in de private cloud van ACA is je voorraad altijd actueel en bijgewerkt. Zo kun je bestellingen efficiënter afwerken en heb je een helder inzicht in de voorraad per locatie, waarbij je webshop als apart webfiliaal wordt weergegeven. Dat zorgt voor betere rapportages en helder inzicht.

Voorraadgegevens op je webshop: zo actueel mogelijk


Dat wil echter nog niet zeggen dat hiermee ook de voorraad op de webshop zelf actueel en bijgewerkt is. De traditionele koppeling naar de webshop kan namelijk ieder uur en in sommige gevallen één keer per dag voorraadstanden doorsturen. In theorie kan het dus voorkomen dat de webshop aangeeft dat een artikel op voorraad is en dat je klant deze bestelt, maar dat je de klant vervolgens moet informeren dat het artikel toch uitverkocht is. Heel vervelend, omdat je in zo’n situatie het betaalde bedrag moet terugbetalen aan de klant. Maar nog erger: de klant heeft een negatieve ervaring op jouw webshop en komt daardoor misschien wel niet meer terug voor een volgende aankoop.

Vaker de voorraadstatus versturen zou natuurlijk een oplossing kunnen zijn. Het regelmatig verwerken van de gegevens kan echter zorgen voor een trage webshop. Dat komt natuurlijk niet ten goede aan de beleving van de consument; jouw klant.


Werken met webservices


Met Winstore Online is het mogelijk om met zogenaamde webservices of API’s te werken. Zonder al te technisch te worden komt het erop neer dat de webshop via verschillende webservices de voorraad direct in Winstore Online kan raadplegen.

Dit kan plaatsvinden op meerdere momenten:

  1. De webshop kan gedurende de dag, zo vaak als wenselijk is, alle wijzigingen in de voorraad opvragen. Alleen artikelen die verkocht zijn of op voorraad zijn gekomen worden doorgegeven. Op deze manier is de gehele voorraad van de webshop up-to-date. 

  2. Een klant klikt op een artikel in de webshop. Na het aanklikken van een artikel zal de webshop eerst de actuele voorraad van het artikel opvragen in Winstore Online en vervolgens het artikel met beschikbare maten tonen. Zo kan de klant geen maten bestellen die niet op voorraad zijn. 

  3. Er kan ook een laatste check plaatsvinden voor de betaling. Voordat de klant de betaalwijze kiest op de webshop zal er een check plaatsvinden op alle artikelen in het winkelmandje of deze op dat moment op voorraad staan in Winstore Online. Hierdoor is het altijd zeker dat het betaalde artikel daadwerkelijk op voorraad is.

  4. Na een succesvolle betaling kan de webshop eventueel ook de verkoop direct doorsturen naar Winstore Online. Het artikel zal automatisch als verkoop geboekt worden zodat deze niet meer op voorraad staat. De klant die de bestelling heeft gedaan zal ook automatisch (indien nog niet aanwezig) in de klantenadministratie aangemaakt worden.

Verschillende mogelijkheden dus, om ervoor te zorgen dat je altijd de juiste voorraadgegevens op je webshop hebt. Zo voorkom je fouten én optimaliseer je de ervaring van je klant: nee-verkoop via je webshop behoort daarmee tot de verleden tijd!


Meer lezen over de mogelijkheden van automatiseringsoplossing Winstore Online?